Inchecken met Bankpas of Creditcard

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor richard1074 » 25 jun 2022 20:48

Vanaf nu kan je inchecken in Delft in de EBS bussen met een Bankpas of Creditcard.

Zie : https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/actueel/nieuws/artikel/ebs-start-ovpaydelft
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 21:12

Het is fijn dat het kan.

De vraag is of je dat ook moet wilen: daar moet iedereen voor zichzelf een antwoord op geven.
Door de formulering van hiervoor schemert al door dat ik zelf toch de voorkeur geef aan een aparte ov-chipkaart...
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor Admin » 25 jun 2022 23:28

Er was niks mis met de Strippenkaart ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 23:54

Eigenlijk niet nee.

Met een anonieme chipkaart gaat het op zich ook wel.
Maar de ING, Rabobank of waar je ook een bankrekening hebt hoeft niet te weten dat je zeg even iedere zaterdag naar het Spui in Den Haag gaat om te winkelen (ik noem nu even een willekeurig voorbeeld).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor Admin » 26 jun 2022 00:34

Anonieme OVC bestaat niet. Op het moment dat je de kaart opwaardeert (vanaf je bankrekening) weet men wie deze niet-op-naam-gestelde kaart in bezit heeft en door het nummer te volgen kan men toch gewoon je reisgedrag zien.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor Charles » 26 jun 2022 19:27

Bij de NS-kaartautomaat kan je ook met muntgeld het saldo aanvullen op een anonieme OVC.
Dan wordt het wel heel lastig om een koppeling te maken, met welke naam dan ook.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor richard1074 » 01 aug 2022 20:49

Vanaf 29 juli kan je nu ook inchecken met je bankpas in de streekbussen van EBS in de haagse regio.
In Delft kon dit al eerder.
Zie : https://www.ovpro.nl/actueel/2022/07/29/weer-3-extra-regios-waar-reizigers-in-en-uitchecken-met-betaalpas/
https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/producten-verkoop/ovpay
HTM zal wel snel volgen neem ik aan.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 03 aug 2022 08:31

Het is al op veel meer plaatsen.
https://ovpay.nl/nl/proef

Dan kunnen de banken je CO2 uitstoot controleren.
Big data is een verdienmodel.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2022 09:16

Wel superhandig om met je telefoon of horloge te kunnen reizen.

Ik ga tegenwoordig eigenlijk altijd de deur uit met alleen m'n sleutels en m'n telefoon met in het hoesje gepropt m'n rijbewijs en een briefje van 20.

(Ik heb al een keer of twee meegemaakt dat er bij de AH iemand voor de deur vertelde dat er niet gepind kon worden en minstens de helft van de mensen maakte rechtsomkeert want geen contant geld op zak...)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 08 aug 2022 08:29

Ik bedenk opeens: hoe gaat de kaartcontrole dan?

Moet je je bankpas laten scannen door de controleur? Wel opletten dan, voor je het weet was het een nepcontroleur en is er 25 euro afgeschreven!

Wie controleert de controleurs...?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor willem » 08 aug 2022 16:02

Vermoedelijk moet je inderdaad gewoon je bankpas aan de controleur geven. Die ziet dan dat je op een bepaalde tijd bent ingecheckt en ook op welke plaats (anders kun je gratis naar Groningen heen en weer reizen).
De rest is afgeschermd. De controleur kan gelukkig niet zien dat je die ochtend voor € 26,56 boodschappen in de supermarkt hebt gedaan ofzo.

Maar wat jij zegt is wel de reden dat ik liever een aparte ov-chipkaart gebruik. Overigens is dat bankpasje denk ik maar een tussenstap.
In 2015, inmiddels ook weer een tijdje terug, was ik in Noorwegen op vakantie. Daar betaalden mensen gewoon met een app op hun telefoon. Dat zal hier ook vast gaan gebeuren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 08 aug 2022 17:52

Hm, je hebt gelijk dat een aparte app eigenlijk beter zou zijn.

Maar gewoon doen wat je altijd doet als je betaalt is natuurlijk 300% makkelijker, dus 3 x raden wat gaat winnen...

Ik had alweer een tijd geleden een verhaal geschreven over hoe je bijvoorbeeld bij een drukke halte zoals bij een station je al bij voorbaat in zou kunnen checken op basis van GPS, en mocht je vergeten uit te checken dat je dit dan ook alsnog kan doen op basis van GPS. Maar ja dat vraagt wel extra handelingen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 18 okt 2022 13:48

Vandaag voor het eerst in flink wat tijd weer eens met de tram (tweede rit twee hoestende mensen, word ik niet blij van...). Lijn 6 om precies te zijn, en ik zag:

Afbeelding

Dus ik dacht: laat ik proberen in te checken met mijn telefoon. En dat werkte.

Dus ik dacht: laat ik proberen uit te checken met mijn Apple Watch. En dat werkte niet helemaal: ondanks dat beide gekoppeld zijn aan dezelfde rekening gold dit niet als uitchecken, maar een nieuwe incheck. Dus beide alsnog uitchecken, twee keer betaald voor dezelfde rit... Morgen worden deze twee en de rit terug van m'n rekening afgeschreven.

Met mijn iPhone moet ik m'n vingerafdruk laten scannen hiervoor zoals bij alle betalingen, dat is dus iets minder handig. Met de Apple Watch is gaat het veel makkelijker, daar moet je alleen de betaalfunctie activeren door twee keer op de knop aan de zijkant te drukken. Maar dat kan je rustig ruim 10 seconden vantevoren doen dan even snel je pols voor de scanner en je voelt 'm trillen als het gelukt is.

(Ooit had ik een dagkaart gekocht om een keer een dagje het tramnet te verkennen, die had ik toen op mijn pols geplakt, was ook best handig die dag.)

Zie ook https://www.htm.nl/vervoerbewijzen/ovpay
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 18 okt 2022 15:17

iljitsch schreef:Moet je je bankpas laten scannen door de controleur?

Blijkbaar. (Youtube video.)

Ik zag op Twitter dat eea sinds vandaag werkt bij HTM.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor HansW » 18 okt 2022 20:59

Hoe zit het met de 65+ en kinderkorting?
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 18 okt 2022 21:05

Bankpas staat je leeftijd niet op...

Overigens mogen wat mij betreft 65-plussers gewoon de volle mep betalen, die groep is gemiddeld rijker dan 65-minners.

En kinderen gewoon met de fiets naar school.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor verst107 » 18 okt 2022 21:36

In de eerste fase is met de contactloze betaalpas, creditcard of mobiele pas reizen tegen voltarief mogelijk. Als het goed is volgt volgend jaar ook reizen met leeftijdskorting en met kortingsabonnementen. Nog later komt er een nieuw type OV-kaart ter vervanging van de huidige OV-chipkaart, gebruikmakend van nieuwe technieken.
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 19 okt 2022 10:32

Wie zegt mij dat de controleur iemand van het vervoerbedrijf is? Hier gaan criminelen zeker mee aan de haal.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ning-halen
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 19 okt 2022 15:51

Bij OVPay hebben ze een stapel vragen en antwoorden, en één ervan is over het ongemerkt skimmen van draadloze passen. Ze zeggen dat dat niet voorkomt omdat de pakkans nagenoeg 100% is omdat het geld natuurlijk naar deze of gene bankrekening moet en dan weet je wie er achter zit.

Overigens ben je zo met een telefoon of horloge beter af, omdat er dan altijd een extra actie van jouw kant nodig is.

Typisch trouwens dat die 2/3 ritten van gister nog niet afgeschreven zijn. Wel een of andere onduidelijke foutmelding over € 1,22 door Apple Wallet vannacht.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor verst107 » 19 okt 2022 18:32

buschauffeur schreef:Wie zegt mij dat de controleur iemand van het vervoerbedrijf is? Hier gaan criminelen zeker mee aan de haal.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ning-halen


Ik zou me pas zorgen maken als de controleur om je pincode vraagt.
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten