Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor YC52000 » 22 nov 2022 08:00

Nou de wonderen zijn de wereld niet uit hoor.
Schiphol en Hoofddorp krijgen eindelijk een metro verbinding naar Amsterdam

https://www.parool.nl/amsterdam/miljard ... ~b3ffc258/

Als alles goed loopt en er zijn geen tegenvallers, dan kan de metro rond 2038 naar Schiphol & Hoofddorp :shock:

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor iljitsch » 22 nov 2022 08:30

Ik snap dit niet... hier rijden toch al zat treinen?

Dit gaat een vermogen kosten en ontzettend veel inzet van schaarse bouwcapaciteit die veel nuttiger ingezet kan worden voor de energietransitie en nieuwe huizen.

Daarnaast: ik heb een aantal jaar net ten zuiden van Madrid gewoond en vloog in die tijd vrij regelmatig. Vliegveld ligt noordoostelijk van de stad. Oorspronkelijk kon ik alleen met de metro (2 x overstappen) tussen mijn huis en het vliegveld, later ook met de trein.

Anderhalf uur in de metro is geen pretje. Vaak geen zitplaats, en dus drie keer overstappen. Trein heeft veel meer zitplaatsen, is veel relaxter. (Alleen nam ik de meestal toch niet omdat het treinstation veel verder lopen was of nog een paar haltes met de metro.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor xCookiesolax » 22 nov 2022 09:48

iljitsch schreef:Ik snap dit niet... hier rijden toch al zat treinen?

Het spoor heeft andere ambities. Meer nationale en internationale treinen. Stoptreintjes tussen Amsterdam CS en Schiphol/Hoofdorp zijn leuk maar daar heeft de rest van het land weinig aan. Een directe metroverbinding met Amsterdam zorgt ervoor dat de tunnel wordt ontlast.

Onder meer het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp kan op instemming rekenen. “Het zorgt namelijk voor ruimte in de Schipholtunnel. Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen”, aldus CFO Robert Carsouw.
Bron: https://www.treinreiziger.nl/kabinet-maakt-miljarden-vrij-voor-noord-zuid-lijn-naar-schiphol/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor Slagathor » 22 nov 2022 11:17

2038... dat is toch ook niet meer serieus te nemen? Er hoeft niet eens getunneld te worden begrijp ik. Dan moet het er binnen max. 5 jaar kunnen liggen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor iljitsch » 22 nov 2022 11:34

Er lopen nu al vier sporen. Hoeveel internationale treinen wil je hier laten rijden dat er geen stoptreinen meer bij kunnen?

Ik vind het echt een onzinnig plan. Steek liever geld in het verbeteren van de signalering zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden.

Sowieso moet schiphol gaan krimpen, en Amsterdam zit echt niet te wachten op nog meer toeristen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor Edwin » 22 nov 2022 14:01

iljitsch schreef: en Amsterdam zit echt niet te wachten op nog meer toeristen.


amsterdam is er alleen voor toeristen.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor willem » 22 nov 2022 14:54

De metro kan wellicht beter een stuk noordelijker lopen en dan in oost-west richting i.p.v. te koppelen aan de Noord-Zuid-lijn.

Een oost-west verlopende metro kan de stad wel gebruiken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor PAV » 22 nov 2022 16:03

Slagathor schreef:2038... dat is toch ook niet meer serieus te nemen? Er hoeft niet eens getunneld te worden begrijp ik. Dan moet het er binnen max. 5 jaar kunnen liggen.

2038 is volgens mij nog snel voor een infrastructuurproject in Nederland. Er moet eerst een plan komen, met ontwerpen, tracébesluiten, milieu-effectrapportages, inspraak- en bezwaarprocedures etc. Dan komt nog het aanbesteden, bouwen en testen. Gezien de uitloop bij projecten als de Hoekse Lijn die ook bijna helemaal over bestaand tracé gaat, hoef je vóór 2038 echt niet te verwachten.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Noord/Zuidlijn verlenging naar Hoofddorp via Schiphol.

Berichtdoor Chris » 23 nov 2022 12:05

De metro gaat echt niet over bestaand spoor rijden dus dat tunneltje zal er wel komen vrees ik.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten