Betaalpas als vervoerbewijs

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor iljitsch » 25 jan 2023 21:14

Je betaalpas gebruiken als vervoerbewijs? Vanaf volgende week kan dat in heel Nederland:
Treinreizigers hoeven vanaf dinsdag geen vervoerbewijs meer te kopen bij de kaartautomaat, of een ov-chipkaart te gebruiken. Vanaf 31 januari kunnen ze reizen met bankpas, creditcard of smartphone. Dat maakt NS donderdag bekend. Ook in de treinen van Arriva in Limburg en Qbuzz in Zuid-Holland werkt het vanaf dinsdag.

Nice knowing you, OV-chipkaart.

Dus als je gewoon tegen vol tarief reist kan je die OV-chipkaart wegdoen. Voor abonnementen en/of korting heb je 'm nog wel nodig.

Naast de trein en de Haagse tram/bus ook elders in het land?

Ik zag ook al een instelling in mijn iPhone dat je dan niet eerst hoeft te autenticeren met vingerafdruk of je gezicht.

Benieuwd hoe dit gaat qua 1e/2e klas. Maar met wat ik hoor over de staat van de NS-treinen momenteel heeft een 1e-klaskaartje kopen nu totaal geen zin.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor joostvansurksum » 26 jan 2023 16:04

NS is dacht ik de laatste zo'n beetje. Bij EBS Haaglanden kun je iig ook al inchecken met betaalpas. Misschien wel in het hele land inmiddels...
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor iljitsch » 26 jan 2023 16:21

Als je hier kijkt missen vooral nog Rotterdam, Friesland en Limburg.

In de NRC geloof ik stond een stuk over hoe het werkt en wel een belangrijk punt om je te realiseren: als je een kaartje hebt gekocht met een QR-code dan ga je de mist in op het station als je die code op je telefoon wilt scannen bij het poortje, want dan wordt de bankpas-functionaliteit geactiveerd.

NS zegt dat je die code via hun app moet scannen omdat die de NFC tegenhoudt, maar ik gok dat dat alleen geldt op Android-telefoons.

In elk geval heb ik op de iPhone maar de functie waarbij je niet hoeft te autenticeren (vingerafdruk of gezichtsherkenning) zoals normaal bij een betaling maar uitgezet zodat ik niet onbedoeld ingecheckt kan worden via mijn telefoon.

Nu maar ff het tegoed opmaken op mijn anonieme OV-chipkaart zolang dat nog kan. Misschien met 10 euro tegoed 1e klas naar Groningen ofzo. :twisted:
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor joostvansurksum » 26 jan 2023 17:12

Als je daar blijft wonen... Als je nog cheap terug wilt, dan moet je hem op de terugweg gebruiken. :D
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor iljitsch » 31 jan 2023 13:51

Even langs een station gereden, alwaar mijn creditcard geweigerd werd maar mijn Apple Watch mij wel toegang tot de trein opleverde.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Betaalpas als vervoerbewijs

Berichtdoor iljitsch » 31 jan 2023 13:59

iljitsch schreef:ff het tegoed opmaken op mijn anonieme OV-chipkaart zolang dat nog kan. Misschien met 10 euro tegoed 1e klas naar Groningen ofzo. :twisted:

Deze kaart staat niet meer in ons systeem, omdat de kaart langer dan een jaar verlopen is.


Ugh...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast