Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland en

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland en

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2023 13:41

Omroep West:
De provincie moet de gemeente Westland helpen zodat er snel een lightrailverbinding komt. Eens zeggen Forum voor Democratie, GroenLinks, D66, CDA, PvdA, PVV, ChristenUnie, 50PLUS, Partij voor de Dieren, SP, SGP, DENK, GOUD, JA21, AWP, Volt, BVNL en BBB. Oneens antwoordt VVD.


Wel grappig dat de westlanders allemaal gelijk beginnen over de onmisbaarheid van de auto. En niet bepaald logisch om via het westland naar het vliegveld te gaan vanuit Den Haag, da's om en een lang stuk door de stad dus erg traag, plus veel kilometers onbewoond weiland. Terwijl metro E er al vlak langs rijdt. Aftakkinkje en je bent in business.

Maar laten we eens nadenken over RR naar het westland. Ik zou zeggen: trek lijn 9 door naar Naaldwijk en (de rand van?) 's-gravezande. Dan een goede overstap met auto (= groot parkeerterrein), bus en fiets. Dan heb je in zo'n beetje het hele westland wel een (snel-) tram of metro op een afstand die goed met de fiets te doen is of iemand makkelijk even met de auto af te droppen is.

De nieuwe tram rijdt dan in Den Haag als sneltram, dus slaat de meeste haltes over. Zo ben je redelijk vlot op HS en Haagse Hogeschool. Je zou CS of madurodam als eindpunt kunnen hebben, bij strandweer doorrijden naar scheveningen.

Express-tram en gewone tram over dezelfde lijn is natuurlijk lastig omdat ze elkaar niet kunnen inhalen, maar in elk geval rijdt 9 (behalve tussen HS en CS) bijna niet samen met andere tramlijnen over hetzelfde spoor dus dan kan er nog iets.

Bij een frequentie van 6 x per uur kan 9 dan vertrekken van z'n eindpunt direct nadat RR5 uit het westland voorbij komt. Die RR5 zit dus zo'n 9 minuten achter de vorige 9, dus kan het stuk naar HS maximaal 9 minuten sneller doen dan 9. Als de timing met 17 (toch?) goed is zou-ie dan over die route naar CS kunnen zonder tussenstops. Is waarschijnlijk sneller dan de trein. :P
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Tiktak » 02 maart 2023 15:37

Dan haak ik in op de topic "OV naar Vroondaal"
Op mijn idee dan lijn 6 vanaf Leyenburg verder als ligthrail door te trekken naar Monster en 's-Gravenzande
Lijn 17 via (evenwijdig aan) de Westlandroute naar Naaldwijk
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2023 15:49

Ik denk toch wel dat het aspect snel/express-tram belangrijk is, want met de huidige halteafstanden schiet het allemaal van geen meter op. Van Naaldwijk naar Amsterdam kan je dan makkelijk net zo lang doen over het stuk naar het treinstation als het stuk van Den Haag naar Amsterdam.

In dat opzicht denk ik dat lijn 9 goede kaarten heeft omdat-ie vrij rechtstreeks op HS afgaat. 2/4/6/16/17 hebben ofwel veel samenloop met andere lijnen waardoor haltes overslaan op een gegeven moment niet meer mogelijk is, ofwel rijden nogal om, ofwel rijden tussen ander verkeer over straat. Allemaal dingen die de snelheid eruit halen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Tiktak » 02 maart 2023 19:05

Ik denk niet dat de treinstations er toe doen, het gaat hoofdzakelijk met woon/school/werk verkeer Den Haag/Westland.
Het OV knooppunt Leyenburg zou een prima begin/eindpunt kunnen zijn van de snelle tramlijnen van en naar het Westland.
Op dit OV knooppunt goede overstap mogelijkheden voor ov dieper de stad in of richting Zoetermeer.
Deze tramvoertuigen kunnen vlakbij (Zichtenburg ) gestald worden.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2023 20:19

Ik blijf erbij dat via lijn 9 beter is omdat je dan beter op kan schieten. Inderdaad school/studie is belangrijk dus HS = HHS. Maar het lijkt me dat trein niet helemaal zonder belang is. Met name voor jongeren die studeren en/of geen eigen auto hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor willem » 03 maart 2023 14:40

Aan de kant van Den Haag is lijn 9 wellicht het handigst.

In het Westland kom je echter wat minder gunstig uit. Uitgaande van een eindpunt in Naaldwijk krijg je dan of een route via Poeldijk, of een route langs Kwintsheul en dan via de route van buslijn 30 naar Naaldwijk. Voordeel is wel dat de nieuwbouw rond de Poeldijkseweg ov krijgt.
Vermoedelijk denkt men aan een verbinding vanaf Leyenburg langs de Nieuweweg naar Naaldwijk.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor iljitsch » 03 maart 2023 16:51

Als je die route neemt heb je het voordeel dat je Vroondaal ook aandoet en wellicht van het spoor bij de weg in te passen zonder serieus dingen af te hoeven breken. Maar ik zat meer te denken aan het verlengde van lijn 9.

Overigens zou ik liever lijn 2 dan lijn 4 verlengen. 4 is in 26 minuten op CS, 2 in 24 minuten (en 9 in 20 minuten bij HS). 4 gaat al vrij snel samen op met 6 dus versnellen door haltes over te slaan wordt lastig. 2 rijdt een mooi recht stuk in z'n eentje.

Die versnelling is wel belangrijk, want met een kwartier ofzo extra om van CS naar Naaldwijk te komen bovenop de bovengenoemde tijden is CS - Naaldwijk met 40 minuten al trager dan CS - Utrecht of CS - Amsterdam Zuid (37/38 minuten).

Overigens als dit een succes wordt zal je in de spits meer materieel in moeten zetten, hoe krijg je dat door de tramtunnel?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Admin » 03 maart 2023 17:17

Niet moeilijk: dynamische blokken in de tunnel. De huidige seinen staan best een eind uit elkaar, je kunt beginnen met die blokafstand te halveren. Verder kun je de regels versoepelen, zoals ook in de Weense tramtunnels gebeurd: een tram mag daar het volgende blok inrijden, ook als het bezet is, maar met lage snelheid. Op termijn is een ombouw naar dynamische blokken, zonder vaste seinen, middels cabinesignalering hoe dan ook noodzakelijk. De techniek is al beschikbaar: ETCS Level 3. Da's voor het "grote spoor", maar in afgeslankte vorm ook best bruikbaar voor Lightrail.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Roland » 06 maart 2023 11:14

Het huidige systeem in de tunnel is geen bottleneck, er kunnen al ongeveer 45 trams per uur per richting doorheen. Dat krijg je niet veel hoger met bewegende blokken. Op zicht rijden levert nog de meeste capaciteit op. Uiteindelijk is de capaciteit van 2 sporen gewoon op. Een tram naar het Westland gaat alleen iets worden als de tramtunnel ver genoeg verlengd wordt. Die verlenging zit wel in de toekomstplannen, maar daar zijn nog veel varianten in denkbaar. Een belangrijk punt is in ieder geval het ontvlechten van de zevensprong. Dat heeft gemeente Den Haag in ieder geval op de lijst staan.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Bert » 22 maart 2023 23:04

De vraag is of Westland nu zit te wachten op een railverbinding met Den Haag. Het lijkt erop, dat het vooral de ‘Haagse bestuurders’ zijn die menen te weten en te kunnen bepalen, waar de regio en reiziger behoefte aan heeft. Zo was er jaren terug het idiote idee, het vliegveld van Rotterdam een tramverbinding met Den Haag te geven.

Enfin, als er al een railverbinding met het Westland moet komen, dan moet je denken aan een metrosysteem. Met een verlenging van de stadstram worden reistijden veel te lang en daardoor niet concurrerend met de auto. Een metro is echter duur in aanleg en in het volle Westland lastig in te passen. En een logisch tracé aanleggen, dat de grootste kernen een snelle verbinding met Den Haag geeft is ook geen sinecure (aannemende dat alle inwoners van ‘s Gravenzande, Monster, Naaldwijk en De Lier) allemaal in grote getale naar Den Haag willen). Het lijkt me, dat met de bus een prima netwerk te realiseren is. Een lightrail verbinding (sneltram of metro) naar het Westland is net zo’n luchtfietserij als een tramlijn van Den Haag naar Zestienhoven, ofwel Rotterdam The Hague Airport.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor joostvansurksum » 23 maart 2023 07:43

De behoefte moet er ook zijn idd. Eerst frequent rijdende busverbindingen hebben die goed gevuld zitten met passagiers. Je kan tegenwoordig heel goed meten waar de mensen echt naartoe reizen en daarmee de routes optimaliseren.

Pas daarna kun je gaan nadenken over railverbindingen. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor Rotterdam Airport.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Tiktak » 23 maart 2023 08:33

Een snelle buslijn in het Westland is ook geen oplossing.
In de uitgerekte spitsuren staan deze ook vast in de file.
Het Westland heeft één fout gemaakt en dat het creëren van vrije bus/tram banen.
Het Westland is te vol met nieuwbouw, bewoners en auto verkeer.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor Slagathor » 23 maart 2023 11:21

Gewoon al die arbeidsmigranten die er werken op loopafstand van hun werkplaats laten wonen en dan is de verkeersdruk meteen weg.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor iljitsch » 23 maart 2023 15:11

Hoe zit het met scholieren en studenten in het westland? Voor zover mij bekend staat er geen hogeschool of universiteit. Kunnen alle scholieren ook binnen de gemeente bij een middelbare school terecht?

En inderdaad al die mensen die in de kassen werken.

Met de auto van het westland naar het centrum van Den Haag schiet natuurlijk ook niet op.

Volgens mij zou mijn plan voor een expresslijn over de route van 9 of misschien 2 maar die flink wat haltes overslaat goed kunnen werken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor buschauffeur » 23 maart 2023 23:06

iljitsch schreef:Hoe zit het met scholieren en studenten in het westland? Voor zover mij bekend staat er geen hogeschool of universiteit. Kunnen alle scholieren ook binnen de gemeente bij een middelbare school terecht?

En inderdaad al die mensen die in de kassen werken.

Met de auto van het westland naar het centrum van Den Haag schiet natuurlijk ook niet op.

Volgens mij zou mijn plan voor een expresslijn over de route van 9 of misschien 2 maar die flink wat haltes overslaat goed kunnen werken.

Er zijn meerdere VO-scholen in de gemeenste Westland.
Medewerkers in de kassen orden met busjes opgehaald en Pro.Konak heeft eigen bussen (VDL ex-Connexxion).
Bovendien heeft EBS 's morgens heel vroeg veilingbussen rijden vanuit Den Haag en Rotterdam.

https://www.ebs-ov.nl/index.php?eID=dum ... e043541f26
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Verkiezingsretoriek: Lightrail tussen Den Haag, Westland

Berichtdoor HaagsePeter » 25 maart 2023 21:37

Leeswerk voor de geïnteresseerden: https://denhaag.raadsinformatie.nl/modu ... nt=1024160
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron