iljitsch schreef:Of heeft een RC wat meer ruimte nodig langs de perrons dan een AV? In dat geval is het niet vreemd dat op trajekten waar je niet van plan bent met RC's te rijden het perron strak op AVs aan te laten sluiten voor een makkelijke in/uitstap.
Langs de perrons niet; daar zijn de afstanden tussen de twee trams gelijk. Het bredere stuk van een Citadis zit iets hoger, ongeveer op schouderhoogte als je in de tram zit.
Het gaat uiteindelijk om het PVR/KOP (Profiel van vrije ruimte/kinematisch omgrenzingsprofiel) van de voertuigen. De ruimte die de wagens nodig hebben voor een vrije doorgang is niet alleen vanwege de breedte anders, maar ook vanwege de ophanging en truck-/draaistellen. Een Citadis zal in een boog met de neus verder uitsteken en met de middenbak verder naar binnenkomen. Waar een Avenio dus gemakkelijk langs een paaltje rijdt die in de boog staat, zal een Citadis deze raken.
Grappige anekdote wel: Toen ze op lijn 9 gingen testen met RC hadden ze de volledige lijn getest en goedgekeurd, op 1 uitrukboog na (Dedemsvaartweg rechtsaf Melis Stokelaan). Toen de eerste daadwerkelijke RC dienstwagen hier rechtsaf ging, reed deze finaal de lampenkap van het negenoog in de bocht af. Als bestuurder verwacht je zoiets natuurlijk niet en ga je er vanuit dat je tram past waar je mag rijden...
Zoals Roland ooit eens zei; alle verbouwingen die nu worden gedaan doet men integraal; dwz; ze zullen er tegenwoordig voor zorgen dat alle voertuigen op de vernieuwde stukken kunnen rijden. Maar dat is niet persé gedaan bij eerdere lijnen. Lijn 17 kan ik me van voorstellen dat daar nog een aantal knelpunten zijn voor een Citadis.
OVinDelft schreef:Flexibiliteit om alle trams op alle lijnen in te kunnen zetten lijkt mij best nuttig om te hebben. Voor plotselinge omleidingen, werkzaamheden of een veranderde lijnenloop bij een nieuwe dienstregeling.
Zeker waar, op tactische plekken. Maar baanvak lijn 11 is weinig interessant (want lijn 4 kan de Monsterssestraat in duiken, of vanuit daar zowel links als rechts de Loosduinseweg op) en lijn 17 ligt ver buiten het bereik van de normale lijnvoering van een RC.
Ik had de indruk dat dat ook de reden was dat men voor een brede TINA heeft gekozen.
Kiezen voor een brede Tina (en Avenio) was een MRDH/Rover (Bron weet ik even niet meer) keuze. Met een smallere hadden we al die verbouwingen misschien niet hoeven doen.