iljitsch schreef:Hadden metro's niet altijd al een traploze instap?
Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is een goed voorbeeld van een vervoersmodus die al vrij vroeg vanaf de introductie - althans in Nederland - een gelijkvloerse instap heeft. Hoewel dat niet overal zo is. De London Underground heeft vaak wel een opstap (los van de bekende
gap). Maar dat is natuurlijk ook een ouder systeem, dat bestaat uit verschillende lijnen die gebouwd zijn door verschillende maatschappijen met elk hun eigen ontwerpen, zonder gemeenschappelijke standaarden. Die later "toevallig" vanuit de politiek tot één netwerk zijn samengevoegd. Dus ja, historische context speelt hier ook een rol.
Chris schreef:PAV, kijk eerst eens naar de historie van vervoersmiddelen voordat je verder domme antwoorden geeft. Hoe vervoerde de mens zich voordat het wiel is uitgevonden? Dat men tegenwoordig een gelijkvloerse instap heeft is een ontwikkeling van eeuwen. Dit om de mens het allemaal makkelijker te maken.
Ben het eens dat het wel zo fijn is dat men makkelijk in het OV kan stappen op een gelijke liggende vloer met het perron. Maar alles heeft een ontwikkeling. Straks had de koets ook al op een gelijkvloerse instap moeten hebben. Laat de koets nu als voorbeeld voor de eerste rijtuigen op het spoor te hebben gestaan. Zelfs nog voortgetrokken door paarden. En ga langzaam zo door richting de huidige GTL (nog met trappen), Regio Citadis, Avenio en straks TINA.
Chris, je hebt gelijk dat het inderdaad vanuit de koets is doorontwikkeld. Hoewel ik zelf wel veel waarde hecht aan historische kennis en context (zoals hierboven ook blijkt), heb ik daar in mijn eerdere reactie inderdaad niet bij stilgestaan. Ik zie na het teruglezen van mijn bovenstaande berichten dat ik ook enigszins vanuit emotie heb gereageerd. Dat is wellicht niet verstandig, dus ik zal proberen minder vanuit emotie en minder kort door de bocht te reageren. Ik hoop dat anderen ook bereid zijn om even langer na te denken voor ze vanuit bepaalde emoties reageren. Ik waardeer het om te leren van andermans inzichten, en daarmee nieuwe inzichten op te doen. Maar liever op een niet al te negatieve toon.
Slagathor schreef:Hoe oud is het concept van een tramperron überhaupt? Volgens mij nog niet zo heel oud.
Sowieso is de emanicipatie van gehandicapten natuurlijk een modern verschijnsel. Zelfs in mijn jeugd (jaren 80) vond men het doodnormaal dat iemand in een rolstoel met hulp op pad ging, of gewoon helemaal niet. Het idee dat mensen in die situatie zelfstandig moeten kunnen leven is relatief nieuw.
Koppel daar het gegeven aan dat we sinds de jaren '90 OV privatiseren (lees: er veel minder in investeren) en je hebt direct de reden gevonden waarom het zo lang duurt voordat de oude ontoegankelijkheid is aangepakt.
Slagathor, dat is bij nader inzien waarschijnlijk inderdaad een modern concept. Bij koetsen, waar Chris terecht van opmerkt dat dat de oorsprong van spoorrijtuigen is, werd inderdaad vanaf straatniveau ingestapt (al dan niet met hulp van een trapje of een helpende hand).
Wat betreft de emancipatie van gehandicapten wil ik nogmaals zeggen: ik zie vanuit mijn beroep de gevolgen van ziekte en handicaps dagelijks. Mijn punt dat is dus dat ik het jammer vind dat veel mensen zich daar minder bewust van lijken te zijn, terwijl het iedereen op ieder moment kan overkomen. En als het jezelf (of iemand in je omgeving) overkomt, dan ben je toch blij dat er steeds meer aan toegankelijkheid wordt gedacht. En een betere toegankelijkheid voor gehandicapten is een betere toegankelijkheid voor iedereen.