Zo snel blijkt dat toch niet te zijn, dat valt best tegen eigenlijk.richard1074 schreef:Weinig mensen rijden helemaal door naar Eindhoven. Het gaat vooral om een snelle verbinding naar Rotterdam.
richard1074 schreef:Weinig mensen rijden helemaal door naar Eindhoven. Het gaat vooral om een snelle verbinding naar Rotterdam.
Slagathor schreef:Ik stoor me vooral aan de onduidelijke categoriseringen. Voorheen had je stoptreinen, sneltreinen en intercitytreinen. Daarop aansluitend had je duidelijke stoptreinstations, sneltreinstations en intercitystations.
Ik vind het eerlijk gezegd vrij raadselachtig dat de Zeeuwse lijn nog altijd deel uitmaakt van het hoofdnet. Laat Arriva of Connexxion maar een dienst Vlissingen - Breda rijden (nu station Breda de functie voor wat betreft snelle verbindingen naar België heeft overgenomen van Roosendaal). Wat heeft NS daar nog te zoeken?
Tiktak schreef:Ik denk als het traject Den Haag - Rotterdam v.v geheel 4 sporig is, het probleem is opgelost.
Ik zat te denken aan de volgende stop/overstap stations; vanaf Den Haag CS - Rotterdam CS - Breda - Eindhoven en verlengen naar Maastricht of Heerlen ( of om en om, net zo als vroeger).
Maar we vergeten één ding wat veel vertraging oplevert, dit is namelijk het goederenvervoer.
iljitsch schreef:Slagathor schreef:Ik stoor me vooral aan de onduidelijke categoriseringen. Voorheen had je stoptreinen, sneltreinen en intercitytreinen. Daarop aansluitend had je duidelijke stoptreinstations, sneltreinstations en intercitystations.
Ok, laten we eens zien of we consequent kunnen zijn. Ik pak even de lijst van grootste gemeenten erbij. Ik zou zeggen: het grootste station van de gemeenten boven de 225000 inwoners is een intercitystation. (Dit betekent Tilburg nog net wel, Almere net niet, want Almere is zeer sterk gericht op Amsterdam.) En uitzondering die de regel bevestigt: Amsterdam Zuid ook een intercitystation.
Willen we nog geselecteerde gemeenten tussen 150000 en 225000 inwoners een intercitystation geven? Ik vind wel wat te zeggen voor Breda, Nijmegen, Apeldoorn, Arnhem, Enschede en Arnhem.
Steden als Amersfoort en Zwolle zijn nu belangrijke knooppunten, maar betekent dit dat alle intercity's er moeten stoppen? Het zijn relatief kleine steden. En dan Leiden, met nauwelijks meer dan 100000 inwoners.
En schiphol? Wel een belangrijk station waar je snel wilt kunnen komen.
Voor Den Haag zouden er in principe alleen intercity's naar Rotterdam en verder en naar Amsterdam Zuid en verder rijden. Wel een stop op schiphol, zou ik denken. En dus sneltreinen tussen Leiden en Delft, stoppende te LvNOI en HS. En alleen intercity's Den Haag CS naar Rotterdam en verder.
CS naar Utrecht... ik wil heel graag Gouda overslaan. Alleen maandag nog met de sneltrein van Utrecht naar Den Haag gereisd (midden in de spits was de intercity extra-kort...) en dat duurt twee keer zo lang, vooral tussen Utrecht en Gouda zitten veel stoptreinstations. Wellicht een sneltrein tussen Gouda en Utrecht, en ook een stop in Woerden? Hoeft niet naar Den Haag lijkt mij.
iljitsch schreef:Slagathor schreef:Ik vind het eerlijk gezegd vrij raadselachtig dat de Zeeuwse lijn nog altijd deel uitmaakt van het hoofdnet. Laat Arriva of Connexxion maar een dienst Vlissingen - Breda rijden (nu station Breda de functie voor wat betreft snelle verbindingen naar België heeft overgenomen van Roosendaal). Wat heeft NS daar nog te zoeken?
Hm, Vlissingen, Middelburg en Goes zijn samen toch nog wel een relevant gebied waar je rechtstreeks van/naartoe wilt vanuit de rest van het land, lijkt me. Anders dan in met name het noorden van het land liggen de niet-rendabele stationnetjes niet na, maar vóór de grotere steden. (Nouja, "groot". Ik irriteerde mijn vader toen hij in Rilland* woonde altijd met de vaststelling dat er in Den Haag meer mensen wonen dan in Zeeland.)
Wellicht de stoptreindienst uit het hoofdnet halen? Die zou dan van Vlissingen naar Breda kunnen, of naar Dordrecht.
* Gemeente Reimerswaal: 23000 inwoners, 3 "intercity"-stations.
Is dat serieus een plan?Het is de bedoeling dat er een verbinding met Aachen HBF gaat komen vanaf Den Haag.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten