Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 06 mei 2024 16:04

Tja, of je nou achteruit de remise in rijdt en vooruit eruit of andersom maakt niet het grote verschil, lijkt mij... En waarom zetten ze 'm anders niet gewoon andersom in de museum-remise?
iljitsch
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 06 mei 2024 17:56

Tram 11 eindpunt Strandweg tailtrack ontwerp

Lijkt erop dat we van 2 wissels die er nu staan, naar 5 wissels gaan :shock:
Afbeelding

https://doemee.denhaag.nl/nieuwehalteaanzee/
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 06 mei 2024 18:17

Ach, als je het heel goedkoop wilt doen kun je er van af met drie wissels. Alleen loopt bij een calamiteit dan echt alles vast, terwijl er in de beoogde opzet nog wat mogelijkheden zijn om te wisselen. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 07 mei 2024 14:10, in totaal 2 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 06 mei 2024 18:27

YC52000 schreef:Tram 11 eindpunt Strandweg tailtrack ontwerp

Lijkt erop dat we van 2 wissels die er nu staan, naar 5 wissels gaan :shock:
Maar er staat nog meer te lezen op de pagina waarnaar verwezen wordt.
De tramhalte zelf wordt ook vernieuwd. De gemeente heeft vijf spanten verworven van de perronkap van het voormalige stoomtramstation Scheveningen dat in 1879 in gebruik werd genomen. Vanwege de cultuurhistorische waarde wil de gemeente de spanten graag hergebruiken in een nieuwe functie. Deze klassieke spanten worden gecombineerd met straatmeubilair en verlichting. Het straatmeubilair en de verlichting kunnen we een historische of moderne sfeer geven.


Als de tailtrack er inderdaad komt dan betekend het dat de Tourist Tram en veel museumwagens niet meer naar het strand kunnen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 07 mei 2024 14:06

Een belangrijke reden om de keerlus te veranderen in een tailtrack is dat het perron dan toegankelijk wordt. Dat is in de huidige situatie niet te realiseren. Het extra spoor is met name bedoeld voor evenementen.

Er gaan ook nog verhalen dat de oude stoomtramkap op het eilandperron terug zou komen, de spanten hiervan zijn blijkbaar enige jaren geleden teruggevonden: https://blauwetram.nl/page28.html
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 08 mei 2024 05:45

Op een deel van het perron is de tram toch goed toegankelijk? Domme beslissing om ook deze keerlus op te heffen. Een derde spoor voor grote evenementen gaat ook niet werken dan. Juist een keerlus is dan heel fijn dat je een goede doorstroom hebt aan trams.
En dan heb ik het nog niet over dat de keerlus een enorm gemis gaat zijn voor historisch materieel en is de keerlus ook een vaste waarde in de route van de Hoftrammm.
Chris
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 08 mei 2024 07:26

Ze Kunnen toch gewoon de keerlus laten liggen (enkel spoor) en in het midden de nieuwe tailtrack waarbij de het calamiteiten perron in de keerlus is opgenomen.
Hiermee is de oude situatie van vroeger in een modern jasje hersteld ( opstelsporen midden in de tramlus ) en kunnen de eenrichtingswagens ( met aanhangwagen ) de eindhalte Scheveningen Zeerust blijven aandoen.
Tiktak
 
Berichten: 723
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 08 mei 2024 16:37

Keerlus neemt veel ruimte in. De gemeente wil die ruimte graag hebben, voor eigen gewin*. Zie ook de discussie omtrent de remise Lijsterbes: de gemeente wil deze grond dolgraag voor héél veel geld aan een projectontwikkelaar verkopen en zo zelf eeuwigdurende inkomsten genereren via de OZB, want de enorme flat die er dan komt zal hoofdzakelijk dure woningen hebben, zodat ook de projectontwikkelaar met bergen geld naar de bank kan gaan.

*de tekening laat vooral openbare voorzieningen zien, maar realisatie daarvan op de plek v/d keerlus betekend dat deze elders niet ingepland hoeven worden, waardoor die ruimte weer vrij komt voor meer woningbouw.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 805
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 08 mei 2024 16:56

In 19nogwat stond er ook een kopeindpunt.
Iedereen kent de uitspraak ''Vroeger was alles beter''
Nou mensen, we gaan terug naar vroeger !!! :D

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 08 mei 2024 17:37

Dan nog wel een stoomtram/trein er bij en een seinwachter (m/v) in het hokje, graag. :D Of heet dat emplacementbediende...
joostvansurksum
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 12 mei 2024 18:10

Mogen/kunnen de RegioCitadis en Avenio de Remise Frans Halsstraat in? Of zijn ze te breed? :shock:
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 12 mei 2024 18:26

YC52000 schreef:Mogen/kunnen de RegioCitadis en Avenio de Remise Frans Halsstraat in? Of zijn ze te breed? :shock:
Dat gaat denk ik niet passen.
Afbeelding
Foto geplukt van Digitale Tram.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 14 mei 2024 11:13

De deuren zijn 2,65m. De RegioCitadis past dan precies niet, want je hebt wel wat speling nodig. Dat is ook een van de redenen dat het museum afviel als locatie voor de mock-up van de TINA. De RegioCitadis en TINA kunnen ook niet door de bogen. De Avenio is 2,55m en kan door hele krappe bogen, dus die kan in theorie naar binnen op de sporen die genoeg rechtstand tussen deur en boog hebben.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 14 mei 2024 11:17

Chris schreef:Op een deel van het perron is de tram toch goed toegankelijk? ...


Voor de Avenio is inderdaad een speciale aanpassing gedaan. De RegioCitadis en Tina kunnen daar echter niet langs.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 15 mei 2024 13:05

Hoe zit het met die ver uitstekende spiegelcamera's?
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 17 mei 2024 11:28

Dat is geen probleem, boven perronniveau is meer ruimte beschikbaar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 17 mei 2024 15:21

Roland schreef:Voor de Avenio is inderdaad een speciale aanpassing gedaan. De RegioCitadis en Tina kunnen daar echter niet langs.
Dat is toch ook niet nodig? Zodra de Tina er is kunnen die toch op de lijnen waar de twee bredere types kunnen rijden toch ingezet worden om (wanneer nodig) zo voldoende Avenio's vrij te spelen voor lijn 11?
Lange_Dre
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 17 mei 2024 17:44

Gespot op de HOVM-website: de voormalige keerlus aan het Monnickendamplein.
Ik had weleens van deze keerlus gehoord, maar ik kon me niet voorstellen dat er ooit een keerlus stond.
Met deze foto is alles echter duidelijk.
Ik heb het meteen vergeleken met de huidige situatie om te zien waar deze precies was.

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 17 mei 2024 18:26

Het verkeer is nadien wel ietsje drukker geworden...
Mooi om te zien dat de foto gemaakt is vanaf vrijwel hetzelfde standpunt als de oude opname.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 17 mei 2024 18:55

Klopt. Toen lijn 6 naar de Meppelweg werd verlengd kwam er een nieuwe lus op het Castricumplein. Die is inmiddels ook al weer verdwenen, vervangen door de lus bij Leyenburg, rond de aardwarmtecentrale bij de Zuidwoldestraat. Om het verhaal te completeren: de keerlus Meppelweg bestaat op zich nog steeds, maar is aangepast en maakt nu deel uit v/h sporencomplex rond de remise Zichtenburg. Lijn 4 keert hier niet maar rijdt door naar de Uithof.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 805
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten