Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 05 jul 2024 07:36

Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.
Tiktak
 
Berichten: 716
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 05 jul 2024 09:56

Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:
YC52000
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2024 12:15

YC52000 schreef:
Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:

Hm, nee, je hoeft ze alleen om te keren. :D

Ik zou zeggen dat je alleen in Voorburg <-> Delft voorziet. Enige nadeel daarvan is dat mensen die met lijn 2/19 naar het antoniushove wilt je een stuk verder moet lopen, of overstappen op 6 en dan nog steeds wat verder lopen.

De keersporen naast het ziekenhuis zijn dan ook niet echt meer nodig, zeker als je een overloopwissel legt voor halte Weigelia zodat je daar kan keren mocht je niet de volle route willen rijden.

Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI. Het winkelcentrum is zo ook beter te bereiken door vlak naast de ingang te stoppen in plaats aan de achterkant.
iljitsch
 
Berichten: 1873
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 05 jul 2024 18:41

iljitsch schreef:Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI.

Passagiers van 19 stappen op Leidschenveen over op 3/4/E.
En via die overstap heb je een snelle verbinding naar de Laan voor de trein. Althans zo heb ik het jaren gedaan.
Omrijden via Leidschendam en terug over de route kost veel meer tijd (en geld). En dan moet je nog bedenken dat de tramhalte van lijn 2 nu niet bepaald een gemakkelijke looproute van/naar het treinstation heeft.


Nog een update uit de TU Wijk
- Aan het toekomstige eindpunt Van den Broekweg is helemaal niets meer gedaan. Situatie hetzelfde als twee weken geleden
- In het Mekelpark is qua sporren na het leggen van de rail, afgelope weken niets meer gedaan. Een stukje ligt op dwarsliggers, de rest ligt nog altijd los
- Betonstorten voor de fundering van de trambaan in het Mekelpark is beoorlijk opgeschoten, maar nog altijd niet volledig klaar
- Er wordt alleen flink doorgewerkt ter hoogte van de Jaffalaan, maar dat betreffen de eerste voorbereidingen voorafgaande aan het betonstorten.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 06 jul 2024 08:59

Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 06 jul 2024 10:23

iljitsch schreef:
YC52000 schreef:
Tiktak schreef:Ik zat eigenlijk te denken te koppelen aan Lijn 2 ( Kraayenstein - Delft TU )
Dit gebeurd dacht ik ook al met de in en uit rukwagen van lijn 19 uit Zichtenburg v.v.


Dan moeten we weer 4 wissels installeren :geek:

Hm, nee, je hoeft ze alleen om te keren. :D

Ik zou zeggen dat je alleen in Voorburg <-> Delft voorziet. Enige nadeel daarvan is dat mensen die met lijn 2/19 naar het antoniushove wilt je een stuk verder moet lopen, of overstappen op 6 en dan nog steeds wat verder lopen.

De keersporen naast het ziekenhuis zijn dan ook niet echt meer nodig, zeker als je een overloopwissel legt voor halte Weigelia zodat je daar kan keren mocht je niet de volle route willen rijden.

Voordeel van doorverbinden 2 en 19 is dat je met 19 zo nog een overstapoptie op 3/4/E hebt bij Voorburg 't Loo en op sneltreinen bij LvNOI. Het winkelcentrum is zo ook beter te bereiken door vlak naast de ingang te stoppen in plaats aan de achterkant.


Als we lijn 2 aan de route van lijn 19 koppelen, moeten we de halte HMC Antoniushove opheffen. Een alternatief is om een Tram 2K(ort) naar Antoniushove te laten rijden, en een reguliere tram 2 die de route van lijn 19 volgt. Deze trams zouden dan afwisselend rijden.

Veel fantasie, maar niks is onmogelijk :geek:
YC52000
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 06 jul 2024 19:47

buschauffeur schreef:Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
De laatste gemeentelijke stukken spraken over het aanhouden van de omleidingsroute voor de bussen tot lijn 19 gaat rijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 06 jul 2024 22:31

wattman schreef:
buschauffeur schreef:Het is toch wel te hopen dat de bussen, zoals beloofd, binnenkort weer over de Mekelweg kunnen rijden.
Dat die tram daar voorlopig niet komt zal veel mensen een rotzorg zijn, maar bussen rijden nu al langdurig om.
De laatste gemeentelijke stukken spraken over het aanhouden van de omleidingsroute voor de bussen tot lijn 19 gaat rijden.

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Alleen lees ik wel dat voor de start van het nieuwe academische jaar de tijdelijke bushalte in de Christiaan Huygensweg nabij de Aula in gebruik wordt genomen.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 07 jul 2024 21:55

buschauffeur schreef:Alleen lees ik wel dat voor de start van het nieuwe academische jaar de tijdelijke bushalte in de Christiaan Huygensweg nabij de Aula in gebruik wordt genomen.
Als ik mij het goed herinner, dat stond op de planning voor 2023, en toen heeft men inderdaad een tijdelijke asfaltbaan aangelegd over die "geul" van de afgebroken vrije baan. Die asfaltbaan is nooit in gebruik genomen en weer verwijderd.
In de bouwapp (bericht van 2 juli) wordt inderdaad de halte Aula weer genoemd. Maar of dat gaat over een tijdelijke halte voor de bussen 69, 174 en 455 is mij niet duidelijk.
Als ik zie hoe het nu gaat dan schat ik de kans dat er in de komende twee maanden op dat punt twee sporen liggen, afgemonteerd met dwarsliggers en dan nog afgewerkt met de drie lagen beton die vervolgens nodig zijn bovenop de fundering zeer klein in. Dat is een gevoel na mijn waarnemingen dat de eerste sporen in de week van 6 mei zijn aangevoerd, en in elk geval vorige week nog alleen voor een deel op dwarsliggers liggen. Geen idee waarom er niet verder is gewerkt.
Maar ik laat mij graag verrassen.
Ik probeer in de komende twee weken de werkzaamheden nog te "inspecteren".

Ik zie nu trouwens dat in de "bouwapp" op 4 juli is gemeld dat op de Van den Broekweg sprake is van zetting, en dat de onderliggende betonplaat bij het halteperron wordt afgebroken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 10 jul 2024 20:54

Vandaag geconstateerd dat op de Van den Broekweg de verzakte betonnen fundering (= het deel ter hoogte van het halteperron) afgebroken is, en ook alle betonresten zijn verwijderd. Er is ook flink gegraven, en van het halteperron dat er in mei nog lag (en toen alleen nog van bestrating voorzien moest worden) is weinig tot niets meer over.
De wissels zijn, zoals eerder gemeld, blijven liggen.

Voor de rest weinig te melden. Mijn indruk is dat er vooral gewerkt wordt ter hoogte van de Jaffalaan. Vanaf 22 juli zou de bouw van de toekomstige halte Aula beginnen. Op te merken: die halte komt t.o.v. de oude bushalte juist aan de andere kant van de Christiaan Huygensweg te liggen, dus niet meer tegenover het gebouw van de Aula zelf. De (sinds voorjaar 2023 ongebruikte) bushaltes van bus 455 https://flic.kr/p/2q2UHZ7 worden daarmee defintief overbodig en kunnen opgeruimd worden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 13 sep 2024 15:15

Ha lekker daar. Er wordt budget toegekend om toch verder te kunnen: 7,7 miljoen extra in het putje...

"Een overbruggingsbudget van €7,7 miljoen beschikbaar te stellen voor het project Lijn 19 TU Delft Campus ten einde te voorkomen dat de realisatie en engineeringswerkzaamheden stil komen te liggen"

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1609.html
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 13 sep 2024 21:45, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 13 sep 2024 21:32

Dank voor het signaleren!

Toen ik twee weken geleden de Van den Broekweg inspecteerde, zag ik dat er weer sporen lagen over de lengte van het gehele eindpunt. Er was nog geen beton gestort.
In het Mekelpark zelf was mijn indruk dat in elk geval de eerste betonlaag vrijwel overal was gestort. Verder is ter hoogte van de toekomstige bus/tramhalte Aula (en die komt dus niet ter hoogte van de Aula te liggen, maar tussen Jaffalaan en de Christiaan Huygensweg) is het fietspad verlegd om ruimte te maken. Oh ja tijdens de zomervakantie was ook het tweede gelegde spoor verlengd richting TNW. Aan de dwarsliggers en de definitieve verankering van de rails was echter niets meer gedaan.
Ben benieuwd of het testen en proefbedrijf in Q1 van 2025 nog gehaald gaat worden. Dat is - als we ruim rekenen - nog iets meer dan 6 maanden...
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 04 okt 2024 10:03

Helaas nope, wattman. Proefbedrijf wordt vast ergens in 2026. Uit de besluiten MRDH:

3.3 Vervolg project lijn 19B
4)
In te stemmen met het afronden van de aanleg van tramlijn 19B TU Delft Campus, met verwachte start dienstregeling per juni 2026;
6)
Het algemeen bestuur te verzoeken dit besluit te toetsen aan de inhoudelijke kaders en voor de afronding van de aanleg via een begrotingswijziging aanvullend €15,9 miljoen beschikbaar te stellen.

Dat hele project is een grote misère. Juni 2026 pas in gebruik. :o En hoppa, niet ruim 7 miljoen (bericht september) maar bijna 16 miljoen extra nodig. Wat de F, denk ik dan... :shock:

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2024-1794.html
joostvansurksum
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 04 okt 2024 11:57

De route naar de TU hadden ze beter in 2020, tijdens de coronaperiode, opgeheven en verwijderd.
Destijds had men moeten accepteren dat het geïnvesteerde geld verloren was en de focus moeten verleggen naar andere projecten, zoals de tramlijn door de Binckhorst.
YC52000
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 04 okt 2024 13:09

Tot nu toe was ik voorstander van de lijn, maar ik begin het nu wel een beetje zat te worden. Werkelijk elke deadline wordt gemist, en er is nog steeds geen einde in zicht van de stijgende kosten. Die tram had al 15 jaar moeten rijden.

Ook het feit dat er nu trams komen die zonder bovenleiding kunnen rijden, maar dat het niet afgestemd is met dit project is voor mij niet te begrijpen. Dan had de lijn gewoon naar Heertjeslaan kunnen rijden, en was het nieuwe eindpunt en speciale bovenleiding niet nodig geweest.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 04 okt 2024 20:20

Vandaag (4/10) eens gaan kijken langs het traject.
- Men is voorzichtig begonnen met de bouw van de haltes Aula (ter hoogte van de begraafplaats) en bij Civiele Techniek. Ter hoogte van de Jaffalaan is deels over het traject een witte tent geplaatst, waar onder gewerkt werd (geheimzinnig!)
- Op 27/9 is een stuk van het traject in beton gestort, maar dat is zo op het oog niet meer dan 125-150 meter.
- De fundering van schuimbeton ligt er inmiddels wel al over het hele traject. Hoewel nog niet overal de 2e laag is gestort. Bij de hoek van de Van den Broekweg is het echter nog zand, op een klein stukje beton na.
- Bij het eindpunt Van den Broekweg liggen de verwijderde rails weer terug, en is er weer de betonnen fundering gelegd.
- Ook wordt de afslag Mekelweg - Van den Broekweg wat concreter: er ligt een stukje beton in de boog (zie hierboven), en er zijn over een meter of 30 blokken geplaatst op de betonnen fundering. Op te merken: dat gebruiken van betonnen blokken is dan weer een andere constructie dan op het stuk op de Mekelweg zelf, want daar gingen de rails eerst op houten blokken onder de rails, waarna (groene) dwarsliggers onder de sporen zijn geplaatst.
- Opmerkelijk, ik trof op het deel waar die twee sporen liggen (Aula - Civiele Techniek) ook houten (overduidelijk "tweedehands") dwarsliggers aan. Sommige los, sommige onder het spoor, en dan zijn er weer verschillende vormen gebruikt om de sporen daarop vast te zetten. Het ziet er uit als een tijdelijke constructie die - naar ik vermoed - gebruikt wordt wanneer de sporen met een las verbonden worden. Het ziet er allemaal erg provisorisch uit.
Ter herinnering, in mei 2024 zijn de eerste sporen gelegd.

Mijn album op Flickr https://flickr.com/photos/mars1940/albu ... 316822573/ zal ik snel bijwerken.

OVinDelft schreef:Ook het feit dat er nu trams komen die zonder bovenleiding kunnen rijden, maar dat het niet afgestemd is met dit project is voor mij niet te begrijpen. Dan had de lijn gewoon naar Heertjeslaan kunnen rijden, en was het nieuwe eindpunt en speciale bovenleiding niet nodig geweest.
De grap is dat ook de te verwachten trillingen een rol spelen waarom er een nieuwe baan moest komen, met een bijzonder betononstructie (schuimbeton, gevolgd door vezelbeton). En wat het eindpunt Van den Broekweg betreft, ik blijf het opmerkelijk vinden dat in de oorspronkelijke plannen (ik spreek dan over het jaar 2000, of zelfs eerder) juist sprake was van een eindpunt voor de Kruithuisweg, en dat men pas in een later stadium heeft besloten op 19 door te trekken tot achter de kernreactor van de TU.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor JoopS » 05 okt 2024 09:28

De reden dat er doorgewerkt wordt is, dat als een aannemer een werk aangenomen heeft en de opdracht is gegeven, het stopzetten van de werkzaamheden, in het algemeen veel meer kosten met zich meebrengen, dan hem door te laten gaan. Met de komst van de TINA's, die het laatste stuk op hun accu's kunnen rijden, is de bovenleiding niet meer nodig. Dat was een paar jaar geleden echter nog niet bekend.
JoopS
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 05 okt 2024 10:53

Als ik het voor het zeggen had, zou ik een voorlopig eindpunt maken bij de begraafplaats Java.
Dan kan lijn 19 weer een stukje verder rijden dan station Delft.
Voordeel hiervan is de Halte Zuidpoort kan eindelijk in gebruik worden genomen, de bezoekers van de begraafplaats kunnen per tram komen, er word eindelijk weer een woonwijk bedient.
Kosten: slechts 1 klap wissel
Tiktak
 
Berichten: 716
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor YC52000 » 09 okt 2024 12:22

Vandaag voor het eerst sinds 2010 weer eens Delft bezocht, en wow, wat is er veel veranderd!

Nadat ik klaar was met winkelen voor een specifiek product, besloot ik een stukje langs het traject van tramlijn 19 in Delft te fietsen. Op een gegeven moment kwam ik uit bij een brug, waarvan ik vermoed dat het de Sint Sebastiaanbrug is, aangezien het de enige brug op de route was. Maar jeetje, de hellingsgraad was wel heel extreem.

De route was interessant, vooral het stuk richting de TU Delft. Ik was nog nooit op de TU Delft geweest, dus dat was een leuke primeur.

Tja, wat kan ik zeggen. Er waren wat mannen aan het werk, maar het ging niet bepaald snel. Net als in de opmerking hierboven, dacht ik ook dat de tram inmiddels best had kunnen doorrijden tot aan de begraafplaats. 1 of 2 wissels zouden toch genoeg moeten zijn, lijkt me, om dit te realiseren (los van goedkeuring en testrijden en al dat andere) En de rails staan dan niet meer weg te rotten. :o
YC52000
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Lijn 19

Berichtdoor buschauffeur » 09 okt 2024 13:28

buschauffeur schreef:
willem schreef:De plek van de luchtfoto's met de geplande keerkus (nu keerspoor) blijft zonder tram. Dat is het gebied waar de TU geen tram wil vanwege verstoringen.
Lijn 19 zal niet verder dan hooguit de Kruithuisweg rijden.

Niet helemaal. Men wil op Campus-Zuid voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven met hoogwaardig onderzoek. Het precieze eindpunt wordt nog bepaald en is afhankelijk van de mogelijkheden tot inpassing van de halte en een keerspoor ter plaatse. (aldus de website van MRDH).

Verder staat er:
Campus-Zuid blijft met openbaar vervoer bereikbaar met de bestaande bussen van RET en EBS. Ook als tramlijn 19 gaat rijden blijft Campus-Zuid met busverbindingen bereikbaar. Voor de toekomstige bereikbaarheid van Campus-Zuid gaan gemeente Delft en TU Delft op zoek naar innovatieve mogelijkheden van openbaar vervoer in het licht van de rol van TU Delft-Campus als living lab voor mobiliteit.
De consequenties in tijd en geld werken de drie partijen nog verder uit.


Het is echt ongelooflijk. Al die studenten komen uit de trein en stappen op de eerste de beste bus die richting TU gaat. Die bussen staan namelijk recht voor het stationsgebouw en rijden een flinke frequentie in de spits.
En dan hobbelt er iedere 20 minuten een trammetje achteraan. Wie heeft die allemaal verzonnen en wat kost als die ongein? Lijn 19 is gewoon een ontzettend duur en ondoordacht prestigeproject.
Met dat geld had je decennia lang goed busvervoer naar de TU kunnen hebben.


https://campusdevelopment.tudelft.nl/pr ... amlijn-19/
https://mrdh.nl/project/tramlijn-19


Ik verkondig het hier al jaren. Lijn 19 had nooit naar de campus moeten worden aangelegd. Eindpunt station Delft was meer dan genoeg. We zijn nu inmiddels ruim vier jaar verder sinds mijn berichtje en nog steeds is er geen zicht op een startdatum. Het enige dat bewerkstelligd is is dat het busvervoer over de campus zwaar ontregeld is. En daar wordt helemaal niemand beter van.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten