Vernieuwing lijn 6

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 21:16

iljitsch, ik snap je zorgen. Maar als ik heel feitelijk kijk naar mijn suggestie dan zie ik als enige 'verslechtering' dat lijn 4 niet meer via de Loosduinseweg rijdt. Daar tegenover staat een aantrekkelijke 5 minuten dienst zowel door de Schilderswijk, als over de Loosduinseweg. Dus geen 8-2 intervallen meer op samenloopdelen maar 5-5.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor xCookiesolax » 06 apr 2023 21:36

OVinDelft schreef:iljitsch, ik snap je zorgen. Maar als ik heel feitelijk kijk naar mijn suggestie dan zie ik als enige 'verslechtering' dat lijn 4 niet meer via de Loosduinseweg rijdt. Daar tegenover staat een aantrekkelijke 5 minuten dienst zowel door de Schilderswijk, als over de Loosduinseweg. Dus geen 8-2 intervallen meer op samenloopdelen maar 5-5.

Was dit in de jaren 90 niet breed toegepast op het Haagse tramnet? Tram 1 en 9 reden langs Madurodam. Tram 7 en 8 langs Vredespaleis. Tram 6 en 7 door Mariahoeve. Tram 8 en 9 naar Vrederust.
xCookiesolax
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor OVinDelft » 06 apr 2023 22:54

Volgens mij klopt dat ja. De frequenties waren voor zover ik weet toen echter lager: elke 15 minuten per lijn, dus op samenlooptrajecten elke 7,5 minuut.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Admin » 07 apr 2023 05:37

Klopt, dit "2 lijnen per tak" systeem werd al in de jaren 60 door Lehner aanbevolen en vervolgens door de HTM ingevoerd. Dat de frequenties toen lager waren kwam voort uit de lagere inwonersaantallen en dus vervoersvraag: Den Haag was een krimpgemeente, veel modale inkomens vertrokken naar nieuwe wijken buiten de gemeente. Dat waren vooral Zoetermeer, maar ook Rijswijk, Voorburg en L'dam waar nieuwe wijken uit de grond gestampt werden. Woningnood is van alle tijden, maar de oorlog heeft het bepaald versterkt en de overheid heeft effectief al die jaren achter de feiten aan gelopen. En nog steeds. :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 04 okt 2023 15:33

Gister een foldertje in de bus over de aanpassingen van lijn 6 in bezuidenhout.

(Precies?) een jaar later weer een inloopbijeenkomst op 12 oktober 17 u. Op de achterkant kan je zien dat de halte Stuyvesantplein verplaatst wordt naar de Loudonstraat waar een middenperron komt plus fietspaden ten koste van parkeerplaatsen.

Dit was mijn voorkeur ten opzichte van de andere optie waarbij het spoor dwars over het Stuyvesant zou lopen en de halte daar dan zou komen. Gelukkig blijft zo deze open ruimte in de stad behouden.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 09 dec 2023 10:27

Schetsen Stuyvesantplein t/m Margarethaland: https://projecten.denhaag.nl/project/aanpassing-tramlijn-6-haagse-hout/

- Stuyvesantplein wordt vernieuwd, beide sporen lopen via de viskraam. De halte wordt verplaatst naar de Loudonstraat en krijgt een eilandperron.
- De halte Carel Reinierszkade, Reigersbergenwewg en Vlamenburg worden vernieuwd en toegankelijk aangepast. Verder wordt de gehele trambaan groen in de vorm van gras.
- De halte Hofzichtlaan is al aangepast. Krijgt alleen nog een nieuwe DRIS-bord/paal.
- De halte Margarethaland wordt vernieuwd en toegankelijk aangepast. Ook de omgeving wordt aangepast.

Niet binnen het project, maar goed om te vermelden:
- De keerlus Aegonplein gaat (waarschijnlijk) verdwijnen.
- De halte Aegonplein gaat definitief verdwijnen.
- De halte Station Mariahoeve richting Leyenburg wordt verplaatst en komt tegenover de halte richting Leidschendam. Ook daar wordt de halte vernieuwd en toegankelijk aangepast, maar valt onder gemeente Leidschendam-Voorburg.
WKZH5A
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 09 dec 2023 10:45

Voorlopig ontwerp Hobbemaplein en omgeving: https://werkaandewijk.denhaag.nl/hobbemaplein/

Belangrijke punten:
- Omdat de Hobbemaplein grotendeels anders moet worden voor het verkeer heeft dit ook gevolgen voor de bus en trams.
- De halte Haagse Markt van tram 6 en van tram 11 en 12 worden samengevoegd en worden verplaatst bij de bibliotheek. Deze halte krijgt een tophalte functie, een soortgelijke uitstraling als bij Station HS en Leyweg.
- Door deze verplaatsing ligt de halte Delftselaan van tram 6, 11 en 12 te dichtbij (minder dan 200 m). Deze gaan dus verdwijnen (en definitief opgeheven).
- De halte van bus 25 krijgt ook een tophalte functie op de Hobbemaplein. De Ruijsdaelstraat wordt ontsloten van het Hobbemaplein. Dit betekent dat bus 25 via het Hobbemastraat en Vaillantlaan moet omrijden. De halte Vaillantplein verdwijnt en stopt dan bij de halte Hobbemastraat van bus 51.
- Voor het auto-/fietsverkeer verandert ook veel. Zo krijgt fietsers fietspaden bij de Delftselaan (door het verdwijnen van de tramhalte is er ruimte) en bij de ventweg op De Heemstraat (de ventweg gaat ook verdwijnen voor autoverkeer). Het autoverkeer kan niet meer overal in of uit de wijk en kan niet meer overal afslaan op het Hobbemaplein.
- In het Hobbemastraat wordt de rijstrook voor het autoverkeer en de bus-/trambaan samengevoegd. Hierdoor is er meer ruimte voor twee fietspaden. Ook wordt de inrichting vernieuwd.
WKZH5A
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor Charles » 09 dec 2023 12:29

WKZH5A schreef:Niet binnen het project, maar goed om te vermelden:
- De keerlus Aegonplein gaat (waarschijnlijk) verdwijnen.
- De halte Aegonplein gaat definitief verdwijnen.
- De halte Station Mariahoeve richting Leyenburg wordt verplaatst en komt tegenover de halte richting Leidschendam. Ook daar wordt de halte vernieuwd en toegankelijk aangepast, maar valt onder gemeente Leidschendam-Voorburg.
Het is zo ongeveer een v.d. laatste tramlijnen die aangepast gaat worden aan de nieuwe trams.
Jammer dat keerlus Aegonplein opgebroken zal worden, maar het werd ook slechts zelden gebruikt. Wel bijzonder dat het een dubbele keerlus is, net als in Leidschendam-Noord.
Halte Aegonplein is niet echt een halte te noemen, enkel een haltepaal. Geen abri en geen hekwerk, wel een smal perron. Desondanks zijn daar wel in- en uitstappers heb ik meermaals waargenomen.
Halte Station Mariahoeve ligt op korte afstand, aan de andere zijde van het spoorviaduct welk gelijk ook de gemeentegrens is. Dus ik snap het wel dat het samengevoegd gaat worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 984
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 09 dec 2023 12:53

WKZH5A schreef:Schetsen Stuyvesantplein t/m Margarethaland: https://projecten.denhaag.nl/project/aanpassing-tramlijn-6-haagse-hout/

- Stuyvesantplein wordt vernieuwd, beide sporen lopen via de viskraam. De halte wordt verplaatst naar de Loudonstraat en krijgt een eilandperron.

Mooi. Karakter van het plein blijft behouden, en die recycling-containers niet meer langs het fietspad.

Is het de bedoeling dat automobilisten bij de nieuwe halte loudonstraat achter de tram blijven wachten, of mogen die over de fietsstrook?

- De halte Carel Reinierszkade, Reigersbergenwewg en Vlamenburg worden vernieuwd en toegankelijk aangepast. Verder wordt de gehele trambaan groen in de vorm van gras.

Op de tekeningen hebben de haltes maar aan één kant toegang. Nu meestal aan beide kanten. Gaat dat verdwijnen? Dat zou vrij irritant zijn voor blijvoorbeeld mensen die op de carel reinierszkade in/uitstappen van/naar de sportvelden.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2024 15:12

Van de week weer een foldertje over de upgrade van lijn 6 in de bus. 9 juli van 16.30 tot 19.30 uur is er weer een inloopbijeenkomst, in de adventkerk aan de robijnhorst, ter hoogte van de halte vlamenburg maar aan de andere kant van het winkelcentrum. (Hadden ze niet de christus triumfator-kerk kunnen gebruiken vlak naast een halte van lijn 6??)

De plannen lijken grotendeels te zijn wat we al wisten: haltes worden aangepast waarbij de "tweede uitgang" steeds vervalt (grr!!), keerlus aegonplein wordt afgekoppeld, halte aegonplein sneuvelt, stuyvesantplein blijft intact. Maar in tegenstelling tot wat ik eerder vermeldde wordt de halte margarethaland niet verplaatst.

Zie: https://www.denhaag.nl/tram6

Uitvoering 2026/2027. Ik ben benieuwd hoeveel GTLs hun 45e verjaardag gaan meemaken, en ook benieuwd hoe lang we hier zonder tram gaan zitten.

Oh, en in een hoekje van een tekening een overloopwissel tussen ternoot en oostinje. Dat wordt vast dolle pret met zowel 2 als 6 een tijd uit de running. Ben benieuwd in wat voor gevallen ze deze wissel willen gebruiken. Levert je maar één extra halte op ten opzichte van keren op CS. Of misschien juist bedoeld om nog van Leidsendam naar oostinje te kunnen komen als CS eruit ligt? Dit zou dan vervanging voor de wissels van 6 richting LvNOI kunnen zijn. Maar de tekeningen reiken niet zover dat we kunnen zien of die verdwijnen. Maar ja daar sta je dan op oostinje met geen trams richting CS, wat moet je dan?? Op LvNOI kan je in elk geval nog de metro of de trein nemen. Is wel veel nuttiger.

Ik heb ooit ergens gehoord dat die huidige wissels niet automatisch bediend kunnen worden. Klopt dat?
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor YC52000 » 05 jul 2024 16:21

Waarom duurt dit allemaal zo lang?
Misschien denk ik er te eenvoudig over, maar het merendeel van deze plannen bestaat uit het aanpassen van bestaande haltes. Moet dat echt jaren duren?
YC52000
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor WKZH5A » 05 jul 2024 17:42

Betere site is deze: https://denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13/Overige%20bestuurlijke%20stukken/953063
Hier staat ook de plantoelichting hoe en wat.

De overloopwissel is bedoeld voor de halte Oostinje. De boogstraal van de calamiteitenboog van Juliana van Stolberglaan naar Laan van Nieuw Oost Indië is na onderzoek gebleken dat het te krap is. Er staat nergens te lezen dat het kruispunt opnieuw heringericht wordt of de sporen vernieuwd moeten worden. Ik denk dat dit niet binnen het project valt.

YC52000 schreef:Waarom duurt dit allemaal zo lang?
Misschien denk ik er te eenvoudig over, maar het merendeel van deze plannen bestaat uit het aanpassen van bestaande haltes. Moet dat echt jaren duren?

Het heeft met meerdere factoren te maken. Denk aan dat gemeenteraad de plannen goed moeten keuren, de aanbesteding van een aannemer, productie van materiaal en het uitvoeringsprogramma bereikbaarheid van de gemeente. Dit houdt in dat niet overal in Den Haag tegelijk open moet liggen en de bereikbaarheid op het spel komt te staan. In het voorjaar was al bekend dat het uitvoeren van dit project later zal aanvangen en wat langer zal gaan duren.
WKZH5A
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 6

Berichtdoor iljitsch » 12 jul 2024 11:38

Dinsdag weer een inloopbijeenkomst. Hierbij kwam ik met de volgende punten:

  • Mensen zijn niet blij als ze parkeerplaatsen voor de deur kwijtraken!
  • Nog niet erg duidelijk wat er gaat gebeuren met de viskraam.
  • Nu al is de situatie waarbij de tram vanaf het centrum het Stuyvesantplein opgaat onoverzichtelijk en naar mijn mening niet veilig genoeg. Dan de andere richting daarnaast toevoegen die dus links langs het plein rijdt helpt daar niet bij. Oplossing: de zichtbaarheid wordt verbeterd en er komen waarschuwingslichten.
  • Een aantal haltes hebben nu aan beide kanten de mogelijkheid de halte te verlaten. Dat wordt over het algemeen afgeschaft. Dan ga je vast krijgen dat bijvoorbeeld mensen die met de tram naar de sportvelden bij halte Carel Reinierszkade gaan toch geen zin hebben om helemaal om te lopen en er dus op een onvoorspelbare en dus gevaarlijkere manier geïmproviseerd gaat worden. Mevrouw van de gemeente vond de gekozen oplossing toch de beste.
  • De verkeerskundigen hadden toch bezwaren tegen het verplaatsen van de halte Margarethaland dus die blijft waar-ie is.

Afgezien daarvan met een HTM'er gesproken over die nieuwe overloopwissel. Mijn idee was in plaats hiervan de buitenbocht van de huidige uitwijkroute in stand te laten. Dan heb je een aantal uitwijkopties:

  • In plaats van richting CS gaat 6 linksaf en rijdt dan via de route van 2 naar Leischendam Noord en dan vanaf daar weer de gewone route via Mariahoeve. 2 wordt ingekort tot LvNOI.
  • In plaats van richting CS gaat 6 linksaf en rijdt dan via de route van 2 naar halte Elzendreef maar gaat daarna linksaf de Hofzichtlaan op. Hiermee is het rondje korter en worden mensen die vanaf LvNOI naar Mariahoeve willen beter bediend. 2 rijdt tussen LvNOI en Leidschendam Noord.
  • 6: driehoeken via de uitwijkboog richting LvNOI. Hierbij komt de tram even stil te staan op de bus/trambaan. De bus kan hier desnoods omheen via de gewone rijbaan. Ik zou zeggen dat dit dus veilig kan. 2 ingekort tot LvNOI.

Een HTM'er die ik sprak zei dat ze hier wel naar gekeken hadden maar naast het feit dat ze geloof ik niet enorm warm liepen voor bovengenoemde opties was het grote probleem de boogstralen. Daar even op ingezoomd, en als ik het me goed herinner:

  • GTL: 18 meter als het moet maar eigenlijk liever 20
  • Avenio: 20 meter als het moet, maar liever iets meer
  • Tina: 22 of 23 als het moet, maar liever 25
  • RegioCitadis: 25 meter

Ze willen natuurlijk het liefst al het spoor zo hebben dat alle trams overal kunnen rijden, maar dat gaat natuurlijk niet overal helemaal lukken. Interessant hierbij is ook dat de draaistel-configuratie van de TINA gelijk is aan die van de RC dus dat die met dezelfde manier van uitzwaaien door bochten gaan.

De Avenio is heel anders want die heeft geen draaistellen. :shock: (Zoals neem ik aan bekend alhier zitten de wielen daar vast in de lengterichting midden onder elke bak en zelfs geen doorlopende assen.)

Maar blijkbaar is dus zelfs die buitenbocht onvoldoende voor een TINA en zeker een RC en ze willen hier met TINA's rijden. Wellicht zou die boog nog iets verruimd kunnen worden maar ja dan is die overloopwissel toch handiger omdat daarmee 2 ook nog op Oostinje kan komen en alleen 2 en 6 er een tijdje uit liggen tijdens de werkzaamheden in plaats van heel het kruispunt inclusief auto's en bussen en wellicht fietsers.

Helaas vergeten te vragen hoe lang het installeren van zo'n overloopwissel kost. Ik ben wel bang voor een niet onaanzienlijke onderbreking van 2 en 6. Gelukkig is er nog wel een stukje vlak liggende baan tussen Oostinje en waar de tram begint aan de beklimming richting Ternoot.
iljitsch
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten