OV-wijsneuzerij

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

OV-wijsneuzerij

Berichtdoor iljitsch » 25 aug 2024 12:44

Ik dacht: laat ik een onderwerp beginnen waarbij we elkaar kunnen aftroeven met OV-kennis. Het idee: stel een vraag, mensen die het antwoord denken te weten geven dit antwoord, en uiteindelijk wint de beste wijsneus een prijs van twijfelachtige eer, en dan een nieuwe vraag.

Toen ik in (nouja, net buiten) Madrid woonde betrapte ik me op de gedachte dat iedere metrolijn daar wel drie ziekenhuizen aandoet.

Vraag: welke tram/buslijn van HTM doet/doen de meeste ziekenhuizen aan?
iljitsch
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Tiktak » 25 aug 2024 16:28

Tramlijn 6 (ziekenhuislijn)
Tiktak
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 26 aug 2024 14:11

Bus 23 (sorry tram-o-fielen). Drie ziekenhuizen.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2024 14:29

buschauffeur schreef:Bus 23 (sorry tram-o-fielen). Drie ziekenhuizen.

Het diaconessenhuis in Voorburg is gesloten en daar komt nieuwbouw voor woningen...
iljitsch
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor q-quan » 26 aug 2024 17:36

Maar er is daar nog steeds een soort kliniek. Telt die mee?
q-quan
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Chris » 27 aug 2024 07:16

Dan blijft lijn 6 de winnaar in Den Haag met drie ziekenhuizen op de route,
Chris
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor iljitsch » 27 aug 2024 07:39

Chris schreef:Dan blijft lijn 6 de winnaar in Den Haag met drie ziekenhuizen op de route,

Welke dan?
iljitsch
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2024 10:12

iljitsch schreef:
buschauffeur schreef:Bus 23 (sorry tram-o-fielen). Drie ziekenhuizen.

Het diaconessenhuis in Voorburg is gesloten en daar komt nieuwbouw voor woningen...

Gesloten? Gewoon open hoor.
https://reinierdegraaf.nl/locaties/voorburg
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2024 10:15

iljitsch schreef:
Chris schreef:Dan blijft lijn 6 de winnaar in Den Haag met drie ziekenhuizen op de route,

Welke dan?

Waarschijnlijk het Juliana Kinderziekenhuis. Als je die meetelt komt 23 op 4 ziekenhuizen.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor iljitsch » 27 aug 2024 12:09

buschauffeur schreef:
iljitsch schreef:
buschauffeur schreef:Bus 23 (sorry tram-o-fielen). Drie ziekenhuizen.

Het diaconessenhuis in Voorburg is gesloten en daar komt nieuwbouw voor woningen...

Gesloten? Gewoon open hoor.
https://reinierdegraaf.nl/locaties/voorburg

Ah, dit is nieuwbouw.

Ik moet zeggen dat ik flink in mijn eigen wijsneuzerij gestonken ben en flink heb moeten zoeken naar de status van verschillende ziekenhuizen in de regio. Diaconessenhuis/Reinier de Graaf Voorburg is meer een polikliniek en hetzelfde geldt voor Bronovo. Ik geloof dat Lansingerland in Zoetermeer ook die kant op gaat. Naast voornoemden plus Leyenburg, Westeinde, Reinier de Graaf in Delft en Antoniushove in Leidschendam zijn dat alle ziekenhuizen in HTM-bedieningsgebied, lijk mij.

Juliana Kinderziekenhuis is bestuurlijk onderdeel van Haga en staat vlak naast Leyenburg dus ik zou zeggen telt niet als apart.
iljitsch
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2024 12:30

iljitsch schreef:Het diaconessenhuis in Voorburg is gesloten en daar komt nieuwbouw voor woningen...

Gesloten? Gewoon open hoor.
https://reinierdegraaf.nl/locaties/voorburg[/quote]
Ah, dit is nieuwbouw.

Ik moet zeggen dat ik flink in mijn eigen wijsneuzerij gestonken ben en flink heb moeten zoeken naar de status van verschillende ziekenhuizen in de regio. Diaconessenhuis/Reinier de Graaf Voorburg is meer een polikliniek en hetzelfde geldt voor Bronovo. Ik geloof dat Lansingerland in Zoetermeer ook die kant op gaat. Naast voornoemden plus Leyenburg, Westeinde, Reinier de Graaf in Delft en Antoniushove in Leidschendam zijn dat alle ziekenhuizen in HTM-bedieningsgebied, lijk mij.

Juliana Kinderziekenhuis is bestuurlijk onderdeel van Haga en staat vlak naast Leyenburg dus ik zou zeggen telt niet als apart.[/quote]
In Bronovo kun je worden opgenomen indien nodig. Dat is dus een volwaardig ziekenhuis. In Reinier de Graaf Voorburg kan dat niet maar ze hebben wel een heleboel poliklinische afdelingen waar je behandeld kunt worden. Dus weldegelijk een ziekenhuis.
Het JKZ is onderdeel van Haga, maar Bronovo is onderdeel van HMC. Toch tellen we dat mee. JKZ heeft een eigen website trouwens. Dus alle reden om het als een eigen ziekenhuis mee te tellen.

Hoe dan ook, wijsneus die ik ben, ik blijf erbij dat bus 23 de meeste ziekenhuizen aandoet. Of het er nu 3 of 4 zijn.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2024 12:34

iljitsch schreef:
buschauffeur schreef:
iljitsch schreef:Het diaconessenhuis in Voorburg is gesloten en daar komt nieuwbouw voor woningen...

Gesloten? Gewoon open hoor.
https://reinierdegraaf.nl/locaties/voorburg

Ah, dit is nieuwbouw.

Ik moet zeggen dat ik flink in mijn eigen wijsneuzerij gestonken ben en flink heb moeten zoeken naar de status van verschillende ziekenhuizen in de regio. Diaconessenhuis/Reinier de Graaf Voorburg is meer een polikliniek en hetzelfde geldt voor Bronovo. Ik geloof dat Lansingerland in Zoetermeer ook die kant op gaat. Naast voornoemden plus Leyenburg, Westeinde, Reinier de Graaf in Delft en Antoniushove in Leidschendam zijn dat alle ziekenhuizen in HTM-bedieningsgebied, lijk mij.

Juliana Kinderziekenhuis is bestuurlijk onderdeel van Haga en staat vlak naast Leyenburg dus ik zou zeggen telt niet als apart.


In Bronovo kun je worden opgenomen indien nodig. Dat is dus een volwaardig ziekenhuis. In Reinier de Graaf Voorburg kan dat niet maar ze hebben wel een heleboel poliklinische afdelingen waar je behandeld kunt worden. Dus weldegelijk een ziekenhuis.
Het JKZ is onderdeel van Haga, maar Bronovo is onderdeel van HMC. Toch tellen we dat mee. JKZ heeft een eigen website trouwens. Dus alle reden om het als een eigen ziekenhuis mee te tellen.

Hoe dan ook, wijsneus die ik ben, ik blijf erbij dat bus 23 de meeste ziekenhuizen aandoet. Of het er nu 3 of 4 zijn.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Slagathor » 27 aug 2024 21:43

iljitsch schreef:
Chris schreef:Dan blijft lijn 6 de winnaar in Den Haag met drie ziekenhuizen op de route,

Welke dan?


Het Haga Leyenburg, HMC Westeinde, HMC Antoniushove.

Of telt die laatste niet omdat de zes alleen bij de Mall stopt? Maakt voor de reiziger natuurlijk niks uit; die stapt op CS (bijvoorbeeld) gewoon in de eerste de beste die langskomt, of dat nou de 2 is of de 6.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Charles » 28 aug 2024 08:54

HMC Antoniushove is discutabel wat betreft lijn 6, maar de loopafstand is vrij kort.
Maar lijn 6 komt echt niet in de buurt van HMC Westeinde. Lijn 6 gaat Om en Bij in en verder door de Hobbemastraat.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor wattman » 28 aug 2024 09:05

Ziekenhuis Westeinde is vanaf de halte Brouwersgracht van lijn 6 ca 500 meter wandelen (halte 2/3/4 is zelfs ca 250 meter). Je gaat dan naar de ingang aan de zijde van het parkeerterrein.
Waarmee ook het probleem van de vraagstelling is blootgelegd, wat is "aandoen" 0f "op de route"? Halte met een naam die verwijst naar het Ziekenhuis?, 100 meter? 250 meter? 500 meter? 1000 meter?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor buschauffeur » 28 aug 2024 10:37

Ik zou zeggen een halte met die naam. Maar aan de andere kant, ik heb die stelling niet verzonnen.
buschauffeur
 
Berichten: 323
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor iljitsch » 28 aug 2024 10:53

Laten we allereerst inderdaad bus 23 tot winnaar uitroepen waarbij we enigszins royaal het voormalige diaconessenhuis als "ziekenhuis" meetellen. Die buslijn heeft haltes vernoemd naar de drie ziekenhuizen.

RR 3 rijdt vrij dicht langs het Lansingerland-ziekenhuis in Zoetermeer, maar de halte ziet er wat lastig bereikbaar uit, met wel een aardig wandelingetje. 1 komt niet heel dichtij het Reinier de Graaf Gasthuis maar ook nog wel te lopen als het moet.

6 is een interessante, stopt natuurlijk net als RR 4 en bussen 21, 23 en 26 bij Leyenburg/Juliana. Dan is Westeinde twijfelachtig: zeker wel te lopen (aanzienlijk minder dan 500 meter zou ik zeggen) maar ja 2, 3 en 4 stoppen recht voor de hoofdingang... En vanuit richting CS is het supermakkelijk om van 6 op één van die drie lijnen over te stappen. Bij Antoniushove zou je onder normale omstandigheden zeggen dat 6 dat ziekenhuis bedient (en er vlak langs rijdt), maar 2 en 19 komen een stuk dichterbij.

Ik zou zeggen: totaalscore voor 6 is 2,5 ziekenhuizen, en wanneer je keus hebt eigenlijk nooit de beste optie: 4 naar Leyenburg heeft lage vloer en is sneller, de andere twee kom je met andere lijnen dichterbij.

Maar niks ten nadele van 6, ik heb 21 jaar van mijn leven (and counting) op drie verschillende plekken langs lijn 6 gewoond.

Verder:

1: 1 te doen
2 en 4: een solide 2 ziekenhuizen
3: 1 goed, 1 te doen
19: 1 goed
20: 1 goed
21: 1 goed
26: 1 goed
iljitsch
 
Berichten: 1880
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor wattman » 28 aug 2024 18:29

Wat lijn 1 en Reinier de Graaf betreft, ik denk niet dat er iemand is die met die tram naar dat ziekenhuis gaat, met drie buslijnen voor de deur.

Haga Lansingerland is een fraai voorbeeld van beroerde planning, je ziet het ziekenhuis vanuit de tram, maar het ligt precies tussen twee haltes, met geen erg prettige wandelroute. Gelukkig stopt de laatste stadsbuslijn van Zoetermeer dan weer wel voor de deur.

Lijn 23 lijkt ook mij inderdaad de winnaar.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1151
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Charles » 28 aug 2024 20:52

Heb Google Maps erbij gepakt.

Bronovo word bedient door 3 buslijnen; 20, 23, 29 en vanaf de gelijknamige halte is de afstand 400 meter.
Vanaf halte Brouwersgracht (tram 6) is de afstand naar HMC Westeinde 300 meter.
Vanaf halte Westeinde naar HMC Westeinde (tram 2, 3, 4) is de afstand 20 meter.
Vanaf halte Mall of The Netherlands (tram 6) is de afstand naar HMC Antoniushove 300 meter.

Haga Ziekenhuis Zoetermeer is bereikbaar met tram 3.
Vanaf halte De Leyens is de afstand 600 meter.
Vanaf halte Leidsewallen is de afstand 1100 meter.

Weten we dat ook weer.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: OV-wijsneuzerij

Berichtdoor Slagathor » 29 aug 2024 15:36

Nou, we doen de titel van het topic wel eer aan in ieder geval. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast