door wattman » 01 sep 2024 16:06
Scheveningen viel altijd onder Den Haag, ook in de tijd van Schout en Schepenen die in het stadhuisje aan de Groenmarkt zetelden (d.w.z. voor in de instelling van de 'moderne' gemeenten tijdens de Bataafse Republiek). Men hield toen al rekening met het eigen karakter, want men mocht 1 schepen leveren. Hun rol is te vergelijken met de huidige wethouder, met dien verstande dat onder het 'Ancien Regime' de schepenen ook de rechtspraak voor hun rekening namen (geen scheiding van wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht).
Terug naar de paardentram, de volgorde is
DTC (Dutch Tramway Company = Nederlandse Railroute Maatschappij)
Haagsche Tramway Maatschappij
Tramways de La Haye
Haagsche Tramweg-Maatschappij
(terzijde, we hadden ook nog de Algemeene Nederlandsche Railroute Maatschappij, die per rail tussen Den Haag en Delft reed, maar nog een tijd ook tussen Den Haag en Scheveningen heeft gereden. In dat laatste geval 'hobbelden' de "Railroaders" naar Frans model op dat traject over het wegdek. Ik interpreteer de vraag zo, dat deze maatschappij daarom niet meedoet voor het antwoord).
die laatste HTM ging verder met beugeltrams, en werd in 1927 opgevolgd door het GBHTM (Gemengd Bedrijf HTM), en die ging in 2002 weer over in het huidige HTM Personenvervoer.
Stoomtram:
HSM tussen station HS en Scheveningen Dorp, sinds 1921 exploitatie als NS
NRS, later SS en vervolgens NS, tussen station Staatsspoor en Scheveningen Bad, baanvak overgenomen door de
Blauwe Tram
NZH
Trein:
ZHESM naar Scheveningen Bad, sinds 1921 exploitatie als NS
Heb ik ze allemaal gehad?
Terzijde, nog dank aan Charles. Ik was zeer benieuwd wat dat voor een video was, en het was de link naar het filmpje dat ik heb gemaakt van de opbraak bij de Loolaan. 1991, al weer lang geleden... Ik kon toen ook binnen in de locomotor filmen. Leuk om het gepruttel van de motor terug te horen. Het geluid bij het vertrek naar het HS is toch wel indrukwekkend. Nog op te merken, als je goed luistert hoor je kort voor vertrek het gesprek per portofoon met de verkeerleider om toestemming te krijgen voor vertrek naar het HS, en dan terug naar de Binckhorst. "Andere tijden".