In vervolg op mijn post op HTMfoto.net inzake GroenLinks: "Hoe veilig is de Laan van Meedervoort met RandstadRail?" zal ik hier ook de betreffende links met gegevens plaatsen, Op.Cit. per {dAb = 30-6-2010}:
In de RandstadRail-RegioCitadis zijn slechts 4 van de 8 assen Bo'2'2'Bo' elektrisch aangedreven en zó beremd. Bij de GTL8-wagens is er echter wel totale adhesie door de al-as-aandrijving, dus ook beremming op alle 8 assen. Het benodigde elektrisch remvermogen bedraagt (als het *goed* is) thans tenminste het dubbele van het aanzetvermogen (= bij de GTL8 beperkt tot ruim ½ MW = ca. 1½ x het uurvermogen van 8 x 45 kW) ook omdat de karakteristieke snelheid vaak halverwege de maximum-snelheid gekozen wordt. Bij de Alstom-RC-wagen ligt dat -- mede met de adhesie -- anders, maar ik weet dat daar niet zo precies als HTM of natuurlijk: de fabrikant. De remvertraging moet in alle gevallen steeds aan wettelijke eisen voldoen van (bijvoorbeeld) de Wegenverkeerswet, ook RVV en VöV = VDV + BOStrab - Lloyd's Register - Metro- & Tramweg-Relementen, etc. De waarden van de GTL8 zijn -- o.a. in de Wikipedia -- gespecificeerd en gepubliceerd ...
Ter aanvulling: Volgens het Ministerie Verkeer en Waterstaat via rapport AVV/IVW van ir. W.R. Beukenkamp, http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kenni ... singen.pdf en het SWOV-Factsheet: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... t_Rail.pdf geldt bijvoorbeeld bij 30 km/h een Bedrijfsremweg van ca. 30 m. Voor *ouder* materieel worden 25 m Noodremwaarden gehaald, terwijl de GTL8 minder dan 20 m nodig heeft om tot stilstand te komen, bij droog vlak spoor (en, afhankelijk van de passagiers-"belading") zelfs ca. 15-18 m Noodremweg, bij een vertraging boven de 3 m/s². Standaard moet er dan (óók volgens het OM) altijd nog met 1 seconde reactietijd (zonder remwerking) rekening gehouden worden.!
De differentiaalvergelijking van die Remweg, waaronder ik de totale stopafstand *S* versta, dus juist inclusief de reactietijd, bedraagt volgens de vereenvoudigde formule S = V.t {met t = 1 sec} + V²/2.a -- waarin Remweg: S in {m} -- Reactietijd: t in {s} -- Snelheid: V in {m/s} en Vertraging: (-) a in {m/s²} ...
D.A. Borgdorff