OVinDelft schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar een mooi fotopunt. Bijna alle punten hebben nadelen.
Inderdaad. Ik heb hier flink over nagedacht want mijn foto's van de optocht van 2004 over dezelfde route (opening tramtunnel destijds) waren niet helemaal naar wens. Ik heb ook een paar keer de route bekeken, waaronder net nog. Ik zag trouwens veel trams vreemde trajekten of met nummers als 72 en 73 rijden.
Mijn conclusie is dat er geen ideale fotolocatie is. Ik splits mijn opnames dus in vier delen.
Parkstraat/Alexanderstraat: geen mooie omgeving
Voordeel van de Parkstraat is wel dat er geen auto's rechts van de tram kunnen rijden, maar inderdaad niet ideaal.
Plein 1813: Lange stoet moeilijk vast te leggen en veel kans op andere weggebruikers in beeld. In het midden staan werkt niet omdat je dan weinig ziet van de optocht en het licht zit tegen.
Mee eens. Had ik eerst op het oog maar nu niet meer. (Ik zag er wel net de restauranttram langskomen.)
Scheveningseweg: Je moet vanwege lichtval, omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt aan de linkerkant staan maar daar is nauwelijks ruimte voor door de smalle strook gras en dan zitten de bomen er ook voor. Iemand ervaring met (half) tegen het licht in fotograferen op de Scheveningseweg? Ik doe het liever niet.
Ah, maar wat nu als je de trams fotografeert onderweg van de Eisenhowerlaan naar 't Zwarte Pad? (Mijn plan.) Dan ineens zit je aan de boskant waar op veel plaatsen wel een paar meter vrije ruimte is langs het spoor waardoor alleen het tegenlicht als probleem overblijft. De zon staat min of meer loodrecht op de weg. Er staan genoeg hoge bomen dat je in de schaduw kan staan zodat de zon niet op je lens valt.
Wel fotografeer je de trams dan van de schaduwkant maar dat is niet een enorm probleem. Als de trams te donker op de foto zijn kan je de meeste camera's op stand P zetten. Da's bijna hetzelfde als AUTO maar je kan dan over het algemeen belichtingscompensatie (exposure compensation) van tussen de +0,5 en +1,3 instellen en dat lost dat waarschijnlijk prima op.
Gevers Deynootweg: je moet omdat je de deurkant wilt vastleggen en zodat je geen bovenleidingspalen voor je hebt links staan maar dan zit je aan de schaduwkant
Ik heb toch besloten de officiële richting hier aan het eind voor de hoek naar de Jurriaan Kokstraat te fotograferen omdat je zo mooi veel trams achter elkaar kan zien als je een moment zonder auto's ervoor kan pakken. De zon treft de trams waarschijnlijk nagenoeg recht vanvoren dus de zijkanten zullen iets donkerder zijn.
Verder ga ik het rijtje af als ze op de Eisenhowerlaan staan zodat ik in elk geval de lijst compleet heb zij het misschien vanuit een beetje moeilijke hoek en met mensen er omheen.
En voor 13 u de aanrijroute naar de Eisenhowerlaan. Tussen de Eisenhowerlaan en de Frederik Hendriklaan moeten de trams in twee richtingen langs dus dat is ook een mooie plek om te gaan staan. Wat me ook wel wat lijkt is een tweeasser en een RegioCitadis naast elkaar op de Waldeck Pyrmontkade.
Laatste tip: camera's willen nog wel eens langzaam reageren omdat ze moeite hebben met scherpstellen op een bewegend voertuig. Hoe groter de tram in beeld is en hoe dichter bij hoe erger dit wordt. Zoom dus een beetje uit en maak de foto met nog een redelijke hoeveelheid lege ruimte in beeld voor de tram. Die kan je er zonodig later altijd weer wegknippen, maar een foto van een halve tram schiet zo slecht op... Zet de tram ook wat laag in beeld, dan komt de stroomafnemer ook op de foto, is interessanter dan een zooi gras onderaan. (Maar teveel lucht in beeld kan tot donkere foto's leiden.)