iljitsch schreef:Ik heb regelmatig opmerkingen over de verkrijgbaarheid van onderdelen gezien. Simpele (electro-)mechanische onderdelen kan in principe iedereen met een draaibank zelf maken, niet-geïntegreerde electronica is veel moeilijker maar nog wel te doen, maar zodra je bij IC's en software terecht komt of bij mechanische onderdelen van bijzondere materialen dan kan vervanging heel, heel lastig worden.
Ik zag een tijdje geleden een documentaire over de Flying Scotsman, een stoomlocomotief die een record van 160 km/u op z'n naam heeft staan. Dat ding moest om de zoveel jaar eigenlijk volledig opnieuw opgebouwd worden, wat wel te doen was maar een hoop geld kostte.
Maar een originele GTL heeft toch niet zo bizar veel meer electronica aan boord dan een PCC, afgezien van de choppers voor het omzetten van de bovenleidingsspanning?
In de oude PCC-cars zitten hoofdzakelijk elektromechanische onderdelen. De elektronica met transistors en thyristors op circuitboards vanaf de PCC-series 1300 + 2100 gevolgd door het GTL8-materieel, alle besturingen op printkaarten (dus) zelfs em-schakelaars en relais vervangen door opto-elektronica. Alles is nog steeds (in onderdelen) goed te verkrijgen dus te vervangen. Het materieel heeft een bedrijfseconomische levensduur van ongeveer 30-35 jaar, en een praktische levensduur van ca. 50 jaar bij voldoende = goed onderhoud op de roterende en andere bewegende delen, zoals wielen, wielassen en -lagers, pignon's + cardanassen e.a. tandwielen, motoren, borstels, generatoren, schakelaars etc. De elektronika is onder mil-specs gebouwd en geleverd : heeft dus een heel lang (praktisch : "eeuwig") leven, zolang er tenminste geen ICT-apparatuur of computers of camara's etc. inzitten met *integrated* of geprinte processor chips.
De levensduur wordt dan hoofzakelijk beperkt door corrosie, onherstelbare slijtage en vernielingen door besparing in onderhoudskosten. Vroeger waren er één of zelfs twee grote revisies, nu wordt een mid-life verbouwing geboden maar een stoomlocomotief is natuurlijk iets totaal anders (puur mechanisch) dan een pulsgestuurde chopperinstallatie.!. Er is nog veel meer over te zeggen, maar waar er eens enige honderden mensen voor de CW en Technische Dienst beschikbaar waren, wordt nu veel te veel uitbesteed, dus de kennis en kunde raakt verloren, zodat aan het huidige wagenpark GTL8 ernstig afbreuk wordt gedaan. Veel is er nu al in handen van de leveranciers gelegd -- behoudens nazorg -- waardoor de levensduur ook aanmerkelijk bekort wordt daar het HTM-bedrijf er geen wezenlijke invloed meer op kan uitoefenen. Daardoor zijn ook vele huidige rijtuigen aan versnelde slijtage en afbreuk onderhevig geraakt, o.a. door het doorelkaar heen gebruiken van verschillende soorten draai- en wiel-stellen, waardoor het gangbare wielband-railprofiel verstoord is geraakt. Enfin, jaren eerder in het begin van dit forum, heb ik er al eens uitvoeriger bij stilgestaan. Het heeft (behalve weer vervaardigen van pekelwagens) echter toch nog tot te weinig resultaten geleid, maar bij de Brusselse MIVB PCC-cars is 50 jaar normaal. Blijven waarschuwen helpt blijkbaar onvoldoende
D.A. Borgdorff