door willem » 18 sep 2015 17:49
Er is geen trein doorgetrokken, maar ooit reden de stoomtrams van de WSM er rond.
Het Westland is een dichtbevolkt waar je met de bus lang onderweg bent voor weinig kilometers. Dat is de reden waarom er nu zo weinig mensen van de bus gebruik maken. Zeker sinds ongeveer 10 jaar geleden de overstap bij Leyenburg erbij gekomen is. Die overstap heeft een flink aantal reizigers gekost. Er zijn heel veel tramlijnen (2, 3, 4, 9, 16 en 17) die net voor de grens van Westland hun eindpunt hebben. In het doortrekken van een van die lijnen (2 of 4) naar Naaldwijk zit zeker potentie. Het verbetert de berreikbaarheid van het Westland en reduceert de reistijd naar Den Haag. Bovendien vervalt de irriterende overstap bij Leyenburg. Dat kan ervoor zorgen dat het gebruik van het ov flink gaat toenemen.
Alleen moet de politiek dat wel willen en durven. Momenteel wordt er veel geïnvesteerd in het wegennet (denk alleen al aan die megarotondes ter grootte van een kassencomplex bij Westerlee) terwijl op het ov bezuinigd wordt en veel buslijnen opgeheven of ingekrompen worden. Dan is het niet gek dat alleen scholieren nog met de bus reizen. Naaldwijk heeft qua bevolkingsomvang en verzorgingsgebied voldoende potentie (is het in zeg Wateringse Veld of Duindorp nu altijd zo druk?).
Alleen dan moet de overheid wel de knop omzetten en bereid zijn erin te investeren (in plaats van te investeren in de auto en te bezuinigingen op het ov, zoals dat al vele decennia gebeurd). Voorbeelden uit het buitenland laten zien dat zo'n model aan kan slaan.