Vrijdag haalde ik van ons eigen Rotterdam/The Hague Airport m'n Oostenrijkse gasten op, die hier Weinachten en ins Neues Jahr rutsen. Natuurlijk met de auto want de OV verbinding van en naar RTHA... da's niet iets om trots op te zijn. Maar, daar is al genoeg over geschreven.
Omdat m'n gasten zich voornamelijk met het openbaar vervoer gaan verplaatsen, leek het hun een goed idee om ter plekke een "toeristenkaart" voor de Haagse regio aan te schaffen. Hoe groot was de deceptie: "Een toeristenkaart voor Den Haag? Sorry, no. We don't have that here. This is Rotterdam, you know, but I have a OV Chipcard for you.
De verkoopster deed haar uiterste best dit Nederlandse wonder van vooruitgang, techniek en "gastvrijheid" in een mengeling van Duits, Engels en Nederlands uit te leggen: € 7,50 vuur kart, een "reizeprodoekte" of "saaldo" kaufen, dan toe auflaadpole toe go oem auf ov-karte toe platsen" ... En passant legde ze nog het gebruik en de noodzaak van de NS automaat, het in- en uitcheckregime uit: m'n gasten compleet verbijsterd en in opperste verwarring aan de grond genageld.
Logischerwijze hebben we het maar gelaten voor wat het was...
Vanmiddag was ik Den Haag en vroeg me af, of er iets bestond als een toeristenkaart, dus even langs bij de HTM. Nee dus en daarbij vroeg ik me ineens af, waarom eigenlijk niet? Wel alles op alles zetten om toeristen binnen te halen om ze het vervolgens zo ingewikkeld mogelijk te maken...
In het voorjaar was ik in Wenen: kreeg voor € 22,50 een simpel kartonnen kaartje dat recht gaf op vijf dagen reizen, een plattegrond met lijnennetkaart, kortingsbonnen voor musea, voordeelbonnen voor van-alles-en-nog wat, bon voor gratis Sachertorte bij koffie, gratis lunch in het Prater en het Hallenbad, korting op de toegangsprijs voor Schönbrunn, gratis trein/buskaartje naar Alland (Slot Mayerling). Zoiets moet hier toch ook kunnen?