Spots GTL8 2016

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor WeKra » 25 jan 2016 12:56

Tegenwoordig zijn het veelal stickers. Je kan de banen er zo af pulken als je je verveelt in je rust. :roll:

Bij het "nieuwe" schema zie je ook dat de bovenste balk soms is weggeplakt met een beige sticker.
WeKra
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor WKZH5A » 05 maart 2016 15:35

Lijst is weer bijgewerkt.

De 3067 rijdt weer op lijn 6 na een botsing met de 3091 op 17 april 2015. De 3061 en 3062 (beide van 6) zijn nog herstellende.

Vanaf 7 maart 2016 zal de lijst weer veranderen, omdat lijn 11 met de Avenio trams gaat rijden. De vrijgekomen gtl's van lijn 11 zullen op de andere lijnen (met name op lijn 6, 12 of 15 van remise Lijsterbesstraat) ingezet worden.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 05 maart 2016 20:52

Vandaag (zaterdag 5 maart) gesignaleerd:
3001/1; 3002/17; 3008/12
3010/1; 3013/17; 3014/1 & 9; 3017/11; 3019/12
3025/12
3038/17
3042/12; 3043/16; 3045/1; 3047/11; 3048/12
3056/11; 3057/11
3063/15; 3064/17; 3065/16; 3066/1; 3067/6; 3068/6; 3069/17
3070/1; 3075/9; 3079/6
3083/9; 3084/1; 3085/9; 3086/6; 3087/6; 3089/17
3091/6
3100/6
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 06 maart 2016 21:40

Tenzij er nog een wagen gewisseld gaat worden deze late avond, zijn de laatste GTL's op lijn 11 op deze zondag 6 maart 2016
3017 - 3050 - 3056 - 3057 - 3140
Ter herinnering, de eerste GTL op lijn 11 was de 3001 op zaterdag 7 november 1981.

[En voor de liefhebbers van historie. De eerste PCC's op die lijn reden op 31 oktober 1965. De laatste PCC's reden op 30 juni 1993, waarbij die dag de 1333 om 19:25 uur van Scheveningen Haven inrukte naar de Lijsterbesstraat]
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor René W » 06 maart 2016 21:46

De 3048 en 3106 hebben eerder op de dag ook op 11 gereden.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor WKZH5A » 07 maart 2016 18:39

Lijst deels weer bijgewerkt, omdat lijn 11 met de Avenio trams rijdt. Een aantal vrijgekomen gtl's van lijn 11 zijn vandaag gespot op lijn 12. Zie pagina 1 en de lijst. De rest staan nog in de remise en wachten we even af op welke vaste tramlijn gaat rijden.
WKZH5A
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor René W » 20 mei 2016 15:50

Op woensdag 18 mei 2016 de 3002 op ln 12 (rem LB) gezien. Daarvoor zat de 3002 in rem SCH, ln 16.
Op 20 mei 2016 de 3056 op ln 1 (rem SCH) gezien. Daarvoor zat de 3056 in rem LB, ln 12. Op 12 mei op lijn 6.
Sinds lijn 5 weer rijdt heb ik op die lijn ook de 3013, 3014 en 3043 waargenomen.
De 3008 heb ik al 1,5 week niet meer gesignaleerd. Rijdt normaal vanuit de LB op 12.
De 3025 heb ik deze week nog niet gesignaleerd.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor Lijn 999 » 04 jun 2016 20:33

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 13:21, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2016 21:26

2022, toch?
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 05 jun 2016 09:04

Dergelijke planningen, zelfs op redelijk korte termijn, kun je met een korreltje zou nemen. Zo kreeg ik in 1982 een lijst met 1200'en die afgevoerd zouden worden en 1200'en die nog zouden blijven rijden. De afloop is bekend, de gehele serie verdween dat jaar van straat.
Idem met de 2100'en, waar een aantal wagens in 1983 deels onttakeld op het achterterrein van Scheveningen werden neergezet voor sloop. Daarna kon een monteur in de CWP weer aan de slag om die wagens rijvaardig te maken.
Omgekeerde: 2126 raakte bij een ontsproring beschadigd. Ging naar CWP voor herstel: o.a. vervangen plaatwerk. Letterlijk moesten de koplampen nog gemonteerd worden of de plaat ging er weer uit en de tram maakte achter Stoffel een enkele rit 's-Gravenmade.
Dat de resterende niet-LVO-wagens nu nog actief zijn had ik trouwens niet verwacht. Na de overgang van 11 en 17 op Avenio moet men wel zeer ruim in het materieel zitten. Dat de "Veteraan" 3001 nog een passend reclamejasje heeft gekregen is ook een onverwachte verrassing. De 3010 en 3025 met zeer beroerd schilderwerk waren wat dat betreft betere kandidaten. :lol:
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor Roland » 06 jun 2016 07:58

De aanbesteding voor de vervanger van de laatste GTL's moet nog beginnen. Een exacte planning van het einde van de GTL is er dus nog niet. Ik denk dat deze er ook tot op het laatste moment niet komt. Stil houden is in ieder geval niet aan de orde. Met nog 6 jaar te gaan is hier nog niemand er mee bezig. Wat wel heel denkbaar is is dat de laatste lijn in 1 keer over gaat en dat het dan voorbij is. Gezien de GTL niet als gelijkwaardige vervanging kan worden ingezet (als je eenmaal lage vloer trams hebt ingezet) zal een incidentele rit niet aan de orde zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor iljitsch » 06 jun 2016 08:19

Dat laatste blijkt in praktijk mee te vallen. Bijvoorbeeld niet al te lang geleden werd 3k met GTL gereden en ook bij geplande omleidingen van 2 werden GTLs ingezet. Dat zal minder worden als zometeen meer routes voor nieuw materieel vrijgegeven zijn, maar ik denk niet dat ze zoveel nieuwe trams bestellen dat ze op drukke momenten (ochtendspits) ruim over hebben dus nog wat GTLs achter de hand kan nooit kwaad, zolang er ruimte is om ze neer te zetten en ze zonder al te veel moeite rijklaar blijven. Ook zijn afgeschreven GTLs natuurlijk handig om om te bouwen naar pekeltram en dergelijke.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor Roland » 06 jun 2016 12:32

Ik hoorde vandaag dat de GTL's wellicht tot 2024 door moeten.

De situaties die jij aangeeft zijn vanwege werkzaamheden geweest, dan wordt het ook duidelijk gecommuniceerd. Wat ik bedoel is dat je na de overgang naar toegankelijke trams niet zomaar willekeurig GTL's kunt inzetten. De reizigers verwachten dan een toegankelijke tram.

Mijn verwachting is dat als het tijdperk van de GTL voorbij is ook de pekeltrams niet lang meer zullen blijven. De onderdelen raken op, rijbevoegdheden verlopen. Dat gaat een hoop geld kosten als je dat allemaal moet bijhouden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 850
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor iljitsch » 06 jun 2016 13:58

In 2024 zijn de GTL8-II's pas 31 - 32 jaar oud, jonger dus dan de oudste GTL8-I's die nu nog rijden.

Voor ze naar de sloop gaan kunnen er nog een hoop onderdelen van de oudere GTL's geplukt worden, en ook is de GTL nog relatief simpel zonder ingewikkelde computers. In een hoop opzichten komen ze overeen met de PCC, waarvan er ook exemplaren van meer dan 50 jaar oud rondrijden.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 06 jun 2016 15:43

Uit het "Besluit toegankelijkheid van het openbaar vervoer" zou je kunnen opmaken dat de magische datum 1 januari 2020 zou zijn. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 1-225.html
Echter, de soep wordt niet zo heet gegeten. In de toelichting wordt ook geschreven:
Over de aard en termijnen van aanpassing of vervanging van (deels) niet-toegankelijke trams en van treinen op zogenaamde contractsectorlijnen kunnen nadere afspraken worden gemaakt met de concessieverleners binnen de financiële grenzen die de BDU stelt.
en
Elke bus die op grond van een concessie wordt ingezet moet vanaf 2011 toegankelijk zijn. De kosten voor de aanpassing van treinen (ongeveer 80% in 2030) zijn voornamelijk toe te schrijven aan één bedrijf: NS. Dat geldt ook voor de kosten van toegankelijke treinstations (75% in 2020 voor ProRail. Voor de aanpassing van trams en tramhaltes zijn afspraken nodig met de verantwoordelijke decentrale overheden en de drie stadsvervoerbedrijven, omdat de bestaande percentages toegankelijke trams en haltes per stad verschillen.
en
Van trams en tramhaltes zal een groot deel voor 2020 zijn aangepast.
Tenslotte
Waar het om gaat is dat wordt gestreefd naar een zo snel mogelijke aanpassing op de normhoogte voor infrastructuur en voertuigen waardoor een gelijkvloerse toegang vanuit beide kanten wordt gerealiseerd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor Maxie33 » 06 jun 2016 18:03

Zoals hier al is aangegeven per 1 Januari 2020 is het verplicht dat de trams toegankelijk moeten zijn voor iedereen.De LVO wagens moeten in principe mee gaan t/m 2019 en de midlife-revisie van de 3100 serie t/m 2026/27 althans dat was de bedoeling destijds.
Maxie33
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 16 mei 2016 18:18

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 15 jun 2016 16:56

3010 rijdt nu met zij-reclame (dus geen totaalreclame) voor Theater de Appel, welke verband houdt met de strijd om het voortbestaan na een negatief subsidie-advies. Het is opvallend dat de reclame nu juist geplakt is op deze tram, waarvan het schilderwerk er zeer slecht uit ziet (op verschillende plekken is de grondverf goed zichtbaar).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor wattman » 06 jul 2016 14:04

Ik heb vanmiddag, zonder enige claim van volledigheid, de inzet van de GTL8's via ovzoeker bekeken. Mijn lijstje:

1: 3010, 3060 / 3105, 3111, 3116, 3118, 3121, 3123, 3124, 3125, 3133, 3139, 3143, 3145. Dit past in mijn beeld dat de 3000'en op deze lijn aan het uitsterven is; ik kom eigenlijk alleen nog de 3001, 3010 en 3060 met regelmaat op lijn 1 tegen, de rest is 3100'en

6: 3059, 3077, 3082, 3086, 3095, 3097 3100 / 3130

9: 3045, 3058, 3074, 3075, 3083, 3085, 3092, 3098, / 3113, 3119, 3128, 3135

12: 3015, 3042, 3048 / 3106, 3107 Mijn indruk was toch al dat dit de lijn is waar de grootste kans hebt om een niet-LVO tram aan te treffen

15: 3070 / 3103, 3104, 3109, 3115, 3117

16: 3013, 3052, 3064, 3065, 3076 / 3120, 3122, 3127, 3129, 3141
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor Chris » 06 jul 2016 22:03

Het verschilt van dag tot dag wat en hoeveel er rijdt.
Chris
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Spots GTL8 2016

Berichtdoor iljitsch » 07 jul 2016 08:21

Zoals bekend rijdt 12 bij mij door de straat en ik kijk altijd even naar het nummer als er één langsrijdt als ik in de keuken ben. De 3146 doet al lang standaard lijn 12 en vandaag zag ik geloof ik de 3140 en nog een 31xx als ik me niet vergis. En de 3073 is vaste klant. Verder inderdaad het grootste deel oudjes.
iljitsch
 
Berichten: 1883
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten