PAV schreef:Laten we niet vergeten dat vóór de verbouwing juist alle sporen even ver doorliepen, weliswaar met Kiosken aan de uiteindes. Het is juist de verbouwing en de postitionering van Kiosken, trappen en liften onder het tram- en busplatform die ervoor heeft gezorgd dat de huidige driehoek is ontstaan. Dus als de architect dat weer wil veranderen, haalt hij zijn eigen ontwerp onderuit. Hetzelfde geldt voor NS, ProRail en de gemeente die ook allemaal betrokken waren bij de besluitvorming rondom de verbouwing.
Het doel was een ruimere stationshal te creëren. Daarom wilde de architect de sporen verder naar achter schuiven, maar ProRail gaf toen aan dat dat (vanwege wissels) alleen met de eerste sporen kan.
Toen is, als ik het me goed herinner, besloten om voor nu alvast de eerste sporen naar achter te schuiven en later (na het versimpelen van de wissels) de rest.
De vorm van het hal-plein is dus niet zo belangrijk, maar wel de grootte. De hele verbouwing vond tenslotte plaats omdat er grotere reizigersaantallen verwacht worden.
Persoonlijk had ik, om een grotere stationshal te creëren, liever de Stichthage afgebroken om het Koningin Julianaplein bij het station te betrekken. Op die manier heb je een grotere stationshal zonder dat de reiziger (komende vanaf de Herengracht / Koekamp) verder moet lopen naar de treinen. Dat je daarmee een vrij kansloos plein (KJ-plein) én een lelijk betonnen kantoorgebouw kwijt raakt, is een pure bonus wat mij betreft. Helaas besloot men anders, het kantoorgebouw in kwestie had nog marktwaarde...